Οι γυμνόστηθες και ο Μακάριος - Τι απεικονίζει τελικά το έργο της Τουρκοκύπριας ζωγράφου...

Οι γυμνόστηθες και ο Μακάριος - Τι απεικονίζει τελικά το έργο της Τουρκοκύπριας ζωγράφου...

Μετά τον σάλο που προκάλεσε το έργο της Τουρκοκύπριας εικαστικού, Nurtane Karagil, το οποίο συμμετέχει στην έκθεση «Πλάνητες», η επιμελήτρια Έλενα Πάρπα εξηγεί στο Newsbomb.com.cy τους συμβολισμούς πίσω από τον επίμαχο πίνακα.

Ρεπορτάζ: Δημήτρης Σκρίμπας

H 28χρονη Τουρκοκύπρια ζωγράφος Nurtane Karagil γεννήθηκε στο Λονδίνο 15 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή. Σπούδασε καλές τέχνες στο Πανεπιστήμιο Hacettepe της Τουρκίας και φωτογραφία στο Πανεπιστήμιο Purkyně της Τσεχίας.

Το περιβόητο –πλέον– ανά το παγκύπριο, έργο της "The Dawn and the Sunset Issue" (2017), που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στην Πάφο, απεικονίζει την αναγκαστική μετακίνηση ομάδας Τουρκοκυπρίων της Πάφου.

Όπως μας εξηγεί η επιμελήτρια της έκθεσης, Έλενα Πάρπα, «η καλλιτέχνις χρησιμοποιεί συχνά την παιδική γραφή για να χειριστεί τραυματικές εμπειρίες. Για το συγκεκριμένο σχέδιο, η εικαστικός πήρε συνεντεύξεις από Τουρκοκύπριους που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν κι αυτοί τις εστίες τους ακολούθως των γεγονότων του 1974, επιβιβαζόμενοι σε 37 λεωφορεία και φορτηγά, τα οποία εικονίζονται στα δεξιά του σχεδίου».

Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η Karagil, η επιχείρηση εκκένωσης της Πάφου είχε τον κωδικό, «Αφροδίτη Ι» και «Αφροδίτη ΙΙ». «Το σύμβολο, λοιπόν, της ομορφιάς και της γονιμότητας αποκτά σε αυτή την περίπτωση διαφορετικό βάρος στη μνήμη των Τουρκοκυπρίων», υποστηρίζει η κ. Πάρπα.

«Η αναγκαστική μετακίνηση ομάδας πληθυσμού της Πάφου αποδίδεται από την Karagil με τη στρωματική προσέγγιση της παιδικής σχεδιαστικής γραφής, τοποθετώντας στο πάνω μέρος του σχεδίου δυο σύμβολα της πόλης: την Αφροδίτη και τον Μακάριο. Οι δύο Αφροδίτες περιστοιχίζουν το άγαλμα του Μακαρίου, το οποίο βρίσκεται στην είσοδο της πόλης, επιθεωρώντας κι αυτές, από το ίδιο συμβολικό βάθρο, την εξέλιξη μιας ιστορικής στιγμής από το σύγχρονο παρελθόν της πόλης», αναφέρει στο Newsbomb.com.cy η επιμελήτρια της έκθεσης.

Διαβάστε επίσης: Προκαλεί Τουρκοκύπρια ζωγράφος! Απεικονίζει τον Μακάριο ανάμεσα σε δυο γυμνές γυναίκες (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)

Αναφορικά με τις αντιδράσεις που υπήρξαν για την παρουσίαση του συγκεκριμένου έργου στο πλαίσιο της έκθεσης «Πλάνητες», η Έλενα Πάρπα διασαφηνίζει ότι η τέχνη εξακολουθεί να αποτελεί έναν χώρο όπου η ελευθερία στην έκφραση είναι ακόμα δυνατή.

«Η ελευθερία του λόγου είναι μια κατάκτηση που σήμερα τελεί υπό απειλή σε πολλές χώρες», διευκρινίζει, ξεκαθαρίζοντας ότι «είναι δικαίωμα όσων έχουν δει το έργο να διατυπώνουν την άποψή τους. Ωστόσο, το υποκειμενικό κριτήριο, ηθικό ή αισθητικό ή πολιτικό, δεν μπορεί να υπαγορεύει πράξεις καταστολής της ελευθερίας της έκφρασης».

Καταλήγοντας, η κ. Πάρπα προειδοποιεί ότι «τυχόν περιστολή του δικαιώματος στην καλλιτεχνική έκφραση, σε μια τέτοια περίπτωση, θα δημιουργούσε ένα εξαιρετικά θλιβερό προηγούμενο λογοκρισίας, που παραπέμπει σε σκοταδιστικές εποχές».