Η Κύπρος… γέμισε κυρτώματα που φυτρώνουν σαν μανιτάρια (ΠΙΝΑΚΑΣ)

Η Κύπρος… γέμισε κυρτώματα που φυτρώνουν σαν μανιτάρια  (ΠΙΝΑΚΑΣ)

Τα κριτήρια και η διαδικασία

Του Γιώργου Μιχαηλίδη

Μέσα σε επτά χρόνια η Κύπρος… γέμισε κυρτώματα στους δρόμους. Με βάση στοιχεία που εξασφαλίσαμε από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, από την 1η Ιανουαρίου 2011 μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018 τοποθετήθηκαν στους κυπριακούς δρόμους συνολικά 518 κυρτώματα ενώ εξετάστηκαν 1187 αιτήματα.

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις της ημέρας

Που και γιατί μπαίνουν τα κυρτώματα

Η τοποθέτηση κυρτωμάτων είναι αναγκαία σε περιοχές όπου υπάρχουν υψηλές ταχύτητες ή αυξημένη διακίνηση πεζών, νοουμένου ότι πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια. Η διαδικασία τοποθέτησης των κυρτωμάτων γίνεται αφού προηγηθεί επιτόπια μελέτη από εκπροσώπους της Αστυνομίας και της Τοπικής Αρχής ώστε να αξιολογηθούν οι κυκλοφοριακές συνθήκες στην περιοχή λαμβάνοντας πάντοτε υπόψην τυχόν προβλήματα οδικής ασφάλειας.

ΠΙΝΑΚΑΣ copy copy

Όλα τα αιτήματα για την κατασκευή κυρτωμάτων υποβάλλονται από τις Τοπικές Αρχές και από πολίτες στον Διευθυντή του Τμήματος Δημοσίων Έργων για εξέταση από την αρμόδια διατμηματική Επιτροπή (Τεχνική Επιτροπή του Κεντρικού Φορέα για την Επίλυση Κυκλοφοριακών Προβλημάτων) της οποίας προεδρεύει ο εκπρόσωπος του Διευθυντή Τμήματος Δημοσίων Έργων, και την απαρτίζουν εκπρόσωποι του Αρχηγού Αστυνομίας, του Διευθυντή Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως και συμμετέχουν εκπρόσωποι των Επαρχιακών Διοικήσεων και των Τοπικών Αρχών.

Η Τεχνική Επιτροπή αξιολογεί αυτά τα αιτήματα στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων και προδιαγραφών για την κατασκευή μέτρων κυκλοφοριακής ύφεσης. Η τελική έγκριση για την κατασκευή των κυρτωμάτων δίνεται από το διευθυντή του Τμήματος Δημοσίων Έργων.

Τα κριτήρια που εγκρίθηκαν από το Υπουργικό για την κατασκευή των κυρτωμάτων είναι τα ακόλουθα:

- To ανώτατο όριο ταχύτητας δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 50χλμ ενώ στην περιοχή των κυρτωμάτων μειώνεται στα 30χλμ
.
- Τα κυρτώματα τοποθετούνται σε δρόμους που τα οχήματα κινούνται με υψηλές ταχύτητες ενώ υπάρχει διασταύρωση πεζών. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται σε ευπαθείς ομάδες, παιδιά και ηλικιωμένους.

- Όταν ο δρόμος είναι τοπικής σημασίας και χρησιμοποιείται για διαμπερείς διακινήσεις που αποτελούν κίνδυνο η αποτελούν οχληρία για τους κατοίκους.

- Όταν ο δρόμος έχει ιστορικό σοβαρών δυστυχημάτων.

-Όταν διαπιστώνεται πρακτική αδυναμία αντιμετώπισης των θανατηφόρων ή των άλλων προβλημάτων στο οδικό δίκτυο με άλλα ηπιότερα μέτρα.

cache 1500x3000 analog medium 416152 56442 1872017

Όταν η σήμανση/ σηματοδότηση των κυρτωμάτων που εφαρμόζεται στην Κύπρο είναι πλήρης και συγκρίνεται με άλλες χώρες. Η σήμανση αρχίζει στα 200 μέτρα πριν από το πρώτο κύρτωμα και διαλαμβάνει εγκάρσιες κίτρινες γραμμές και μεγάλες προειδοποιητικές πινακίδες σε κίτρινο φόντο.

Τι γίνεται με τις καταγγελίες

Στην έρευνά μας διαπιστώσαμε ότι στις περιπτώσεις που υποβληθούν καταγγελίες στο Τμήμα Δημοσίων Έργων ότι συγκεκριμένα κυρτώματα δεν πληρούν εγκεκριμένα γεωμετρικά πρότυπα τότε Συνεργείο των Επαρχιακών Μηχανικών του Τμήματος διερευνά το θέμα και εάν επιβεβαιωθεί η καταγγελία ο Διευθυντής του Τμήματος Δημοσίων Έργων ζητεί από την Αρμόδια Αρχή να τα ανακατασκευάσει.

Σημειώνεται ότι κυρτώματα εμφανίζονται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ολλανδία. Στις εν λόγω χώρες όμως είναι διαδεδομένη η χρήση υπερυψωμένων συμβολών και πλατό που αποτελούν ήπια μέτρα κυκλοφοριακής ύφεσης. Τα εν λόγω μέτρα χρησιμοποιούνται και στην Κύπρο άνκαι το κόστος κατασκευής τους είναι υψηλότερο από τα κυρτώματα.

Τα προβλήματα δημιουργούν προβλήματα στα αυτοκίνητα

Το «Newsbomb» επικοινώνησε με τον παλιό ραλίστα, ιδρυτή του Μουσείου Ιστορικών και Κλασσικών Οχημάτων Ντίμη Μαυρόπουλο, ο οποίος μας ανέφερε ότι τα κυρτώματα δημιουργούν προβλήματα στα αυτοκίνητα. Ο κ. Μαυρόπουλος τόνισε ότι τα αυτοκίνητα δεν είναι κατασκευασμενα για να περνούν πάνω από κυρτώματα αλλά σε επίπεδο δρόμο.