Πνιγμοί: Ο ύπουλος εχθρός του καλοκαιριού - Πόσες ζωές χάθηκαν φέτος

Πνιγμοί: Ο ύπουλος εχθρός του καλοκαιριού - Πόσες ζωές χάθηκαν φέτος

Κραυγή αγωνίας από τους ναυαγοσώστες - Το ανενεργό Σχέδιο Σαλαμίς

Του Γιώργου Μιχαηλίδη

Ο «ύπουλος εχθρός» του καλοκαιριού δεν είναι άλλος από τους πνιγμούς.Όλοι απολαμβάνουμε τον κυπριακό ήλιο και τη θάλασσα, αλλά δυστυχώς η κακιά στιγμή και η απροσεξία οδηγεί σε τραγωδίες. Τη φετινή χρονιά και ακόμα οι διακοπές τώρα αρχίζουν, μετράμε 13 απώλειες ζώων από πνιγμούς.

Διαβάστε εδώ τις ειδήσεις της ημέρας

Το Newsbomb συνομίλησε με τον πρόεδρο των επαγγελματιών ναυαγοσωστών Ανδρέα Ησυχίου. Όταν θέσαμε υπόψη του ότι φέτος είχαμε 13 καταμετρημένους πνιγμούς ο κ. Ησυχίου χτύπησε καμπανάκι: «Πρόκειται για ένα πάρα πολύ μεγάλο αριθμό για τα κυπριακά δεδομένα. Εάν συνυπολογίσουμε ότι ακόμα οι διακοπές δεν ξεκίνησαν επίσημα τότε ναι ο αριθμός αυτός είναι υπερβολικός».

Ο κ. Ησυχίου ανέφερε ότι οι ναυαγοσώστες ανησυχούν έντονα και ζητούν επιτακτικώς να νομοθετηθεί και εφαρμοστεί άμεσα το Εθνικό Σχέδιο Ναυαγοσωστικής και Ασφάλειας Οργανωμένων Παραλιών «ΣΑΛΑΜΙΣ».

Οι ναυαγοσώστες ζητούν όπως γίνει η πολυθρύλητη πλέον ενίσχυση των ναυαγοσωστών σε όλα τα ναυαγοσωστικά σημεία σε Λεμεσό, Λάρνακα, Ελ. Αμμόχωστο και Πάφο. Όπως ανέφερε, η κάλυψη των παραλιών πρέπει να γίνεται με 350 ναυαγοσώστες και στην Κύπρο υπάρχουν μόνο 250. Το σύστημα βάρδιας πρέπει να εφαρμόζεται από τις 08:00 το πρωί μέχρι τις 20:00 με διπλή βάρδια.

NAVAGOSOSTES

«Δεν υπάρχουν σκάφη»

Ο κ. Ησυχίου παρατήρησε ότι ένα πολύ μεγάλο κενό που προκαλεί σοβαρά προβλήματα είναι η έλλειψη σύγχρονων ταχύπλοων σκαφών. «Δυστυχώς, δεν καλύπτονται οι παραλίες μας με σύγχρονα μέσα. Με βάση τις οδηγίες του Σχεδίου Σαλαμίς εντός τεσσάρων λεπτών τα ταχύπλοα πρέπει να βρίσκονται κοντά στους λουόμενους που κινδυνεύουν».

«Koλλημένοι στα κινητά και κινδυνεύουν τα παιδιά τους»

Ο έμπειρος ναυαγοσώστης ανέφερε ότι οι ναυαγοσώστες δεν πρέπει να ολιγωρούν και να κάνουν ορθά τη δουλειά τους. Ωστόσο, παρατήρησε ότι το κοινό οφείλει να λαμβάνει τα δικά του μέτρα. Σύμφωνα με τον κ. Ησυχίου, «πολλοί γονείς πάνε στις παραλίες και αντί να έχουν έννοια τα παιδιά τους ασχολούνται με το κινητό τους. Σχετική έρευνα στη Γερμανία κατέδειξε ότι πολλές ζωές μικρών παιδιών χάνονται με αυτό τον τρόπο».

ca9456ad89fef6c66a71b99b32dfe05e XL

Εάν μπείτε στο νερό μην πιείτε

Ο κ. Ησυχίου παρατήρησε επίσης ότι τεράστιο πρόβλημα αποτελεί η κατανάλωση αλκοόλ. Όπως είπε, «όσοι θέλουν να κολυμπήσουν δεν πρέπει να καταναλώνουν αλκοόλ, αφού πρόκειται για ένα «τυφλό» εχθρό.


Γιατί κολυμπούν με έξι μποφόρ;

Ο Ανδρέας Ησυχίου διερωτήθηκε για ποιο λόγο πολλοί κολυμβητές δεν λογαριάζουν τις υποδείξεις των ναυαγοσωστών. «Δεν γίνεται να κολυμπά κανένας όταν φυσά άνεμος έξι μποφόρ. Βάζουμε κόκκινες σημαίες και πρέπει όλοι να προσέχουν».

Ο κανόνας σύμφωνα με τον έμπειρο ναυαγοσώστη είναι όσοι μπαίνουν στο νερό να συνοδεύονται για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο απρόοπτων περιστατικών και πνιγμού. Παράλληλα, όσοι αντιμετωπίζουν χρόνια προβλήματα όπως επιληψία ή καρδιακές παθήσεις πρέπει να ενημερώνουν τους ναυαγοσώστες πριν μπουν στο νερό.

Όσον αφορά στα άτομα με παραπληγία πρέπει να χρησιμοποιούν ειδικές ράμπες για παραπληγικούς που βρίσκονται δίπλα από τα ναυαγοσωστικά σημεία ώστε οι ναυαγοσώστες να είναι ενήμεροι.

oi navagosostes pnigontai sta provlimata kai apaitoun epangelmatiki katochyrosi copy

Τι είναι το Σχέδιο Σαλαμίς
Πρόκειται για το πρώτο ολοκληρωμένο, ενιαίο Σχέδιο Ασφάλειας Παραλιών που εφαρμόζεται στην Κύπρο, το οποίο προσεγγίζει το θέμα της ασφάλειας των παραλιών με τρόπο ολιστικό και επιστημονικό λαμβάνοντας υπόψη τις καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.

13


Το Σχέδιο καταγράφει με σαφήνεια τα ακόλουθα:
(α) Σχέδιο οριοθετημένης ζώνης οργανωμένης παραλίας με βάση το σχετικό διάταγμα της αρμόδιας αρχής. Πρόκειται για 85 οργανωμένες παραλίες


(β) Τοποθέτηση ναυαγοσωστικών πύργων ανά παραλία σύμφωνα με καθορισμένα κριτήρια τα οποία εφαρμόζονται διεθνώς.


(γ) Κατανομή ναυαγοσωστών ανά επαρχία, ανά παραλία και ανά πύργο βάσει διεθνών προτύπων.


(δ) Τομέα ευθύνης κάθε πύργου και πρόγραμμα περιπολιών.

(ε) Τομέα ευθύνης μηχανοκίνητων μέσων έρευνας και διάσωσης.

(στ) Αναλυτικό πίνακα του απαραίτητου εξοπλισμού που πρέπει να υπάρχει σε κάθε πύργο.


(ζ) Απαραίτητα προσόντα, ευθύνες, αρμοδιότητες και δικαιώματα ναυαγοσωστών.

(η) Νέο, διευρυμένο, Παγκύπριο ωράριο ναυαγοσωστών, το οποίο θα λαμβάνει υπόψη την ανατολή και τη δύση του ήλιου αλλά και τις περιόδους αιχμής.


(θ) Σχέδιο κάλυψης παραλιών αεροδρομίων Λάρνακας και Πάφου.


Στο σχέδιο καθορίζεται επίσης επιχειρησιακό πρωτόκολλο ενεργειών των ναυαγοσωστών όσον αφορά την ανεύρεση αγνοουμένων.