Μοτοσυκλετιστές στον δρόμο - Το μεγαλύτερο ατόπημα που μπορεί να οδηγήσει σε τροχαίο & η εκπαίδευση

Μοτοσυκλετιστές στον δρόμο - Το μεγαλύτερο ατόπημα που μπορεί να οδηγήσει σε τροχαίο & η εκπαίδευση

Ελλαδίτης εκπαιδευτής μιλά στο Newsbomb

Άντρη Θρασυβούλου

Την άποψη ότι τα προβλήματα δεν πρόκειται να λυθούν με υψηλά πρόστιμα ή αυστηροποίηση της νομοθεσίας αλλά με την ποιοτικότερη εκπαίδευση των οδηγών που περιλαμβάνει βελτίωση των χειρισμών και των ικανοτήτων των οδηγών εκφράζει ο Ελλαδίτης εκπαιδευτής του Ελληνικού Ινστιτούτου Μοτοσυκλέτας ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ της ΜΟΤ.Ο.Ε. , Θωμάς Κακαδιάρης.

Ο κ. Κακαδιάρης μιλά στο Newsbomb για την εκπαίδευση που θα πρέπει να τυγχάνουν οι μοτοσικλετιστές, για το τι πρέπει να γνωρίζει κάποιος πριν αγοράσει μια μοτοσυκλέτα, αλλά και για αυτά που πρέπει να γίνουν και στην Κύπρο με στόχο την ασφάλεια των μοτοσικλετιστών αλλά και τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων.


Είστε εκπαιδευτής του Ελληνικού Ινστιτούτου Μοτοσυκλέτας ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ της ΜΟΤ.Ο.Ε. Είχατε πρόσφατα επισκεφθεί την Κύπρο έπειτα από πρόσκληση της Λέσχης Δικαιωμάτων Μοτοσυκλετιστών Κύπρου όπου παρουσιάσατε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα προηγμένης οδήγησης. Αυτό αποτελεί προάγγελο μιας γενικότερης και συστηματικής προσπάθειας με απώτερο σκοπό η προηγμένη οδήγηση να αναπτυχθεί και στην Κύπρο;

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Μοτοσυκλέτας ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ της ΜΟΤ.Ο.Ε. ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση της Λέσχης Δικαιωμάτων Μοτοσυκλετιστών Κύπρου. Η Λέσχη μοιράζεται κοινές απόψεις με την Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΜΟΤ.Ο.Ε.) στα θέματα οδικής ασφάλειας. Επιπλέον, οι δύο φορείς έχουν κοινές απόψεις και σε θέματα δικαιωμάτων των μοτοσυκλετιστών και υποστηρίζουν τις προσπάθειες της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μοτοσυκλετιστικών Ενώσεων (F.E.M.A.). Το Ελληνικό Ινστιτούτο Μοτοσυκλέτας «ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ» ιδρύθηκε από την Μοτοσυκλετιστική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΜΟΤ.Ο.Ε. - www.motoe.gr) και τις Λέσχες της, ως φορέας κατάρτισης, ενημέρωσης και εκπαίδευσης σε θέματα, τα οποία αφορούν στο οδικό περιβάλλον και τη θέση του μοτοσυκλετιστή σ' αυτό. Αποσκοπεί στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας του μοτοσυκλετιστή και των άλλων καθημερινών χρηστών του δρόμου. Πιστεύουμε ότι η οδική ασφάλεια μπορεί να βελτιωθεί, χωρίς σημαντικούς περιορισμούς στην ελευθερία της κίνησης, επειδή υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης της συμπεριφοράς όλων μας στο δρόμο. Το Ινστιτούτο αναπτύσσει στην Ελλάδα, μέσω πιστοποιημένων παρατηρητών εκπαίδευσης, δράσεις ενημέρωσης και εκπαίδευσης που απευθύνονται στους νέους που πρόκειται να αποκτήσουν τα προσεχή χρόνια άδεια ικανότητας οδήγησης και στους μοτοσυκλετιστές, οι οποίοι επιθυμούν να βελτιώσουν την ασφαλή οδήγησή τους ή και να πιστοποιήσουν την εκπαίδευσή τους στην προηγμένη οδήγηση (advance riding). Στην Κύπρο βρεθήκαμε για την Εκπαίδευση Προηγμένης Οδήγησης (Ε.Π.Ο.) - Advice in Advance Riding (A.A.R) δηλ. το δεύτερο πρόγραμμα μας . Κοινή μας επιδίωξη με την Λέσχη Δικαιωμάτων Μοτοσυκλετιστών Κύπρου είναι η Εκπαίδευση Προηγμένης Οδήγησης) να προσφέρεται σύντομα στους Κύπριους μοτοσικλετιστές που θέλουν να φροντίσουν την ασφάλεια τους.

Διαβάστε εδώ τις ειδήσεις της ημέρας

Τι πρέπει να γνωρίζει κάποιος πριν αγοράσει μια μοτοσικλέτα;

Ας δούμε πρώτα τι αγοράζει. Η μοτοσυκλέτα είναι το μοναδικό νόμιμο όχημα μονού ίχνους με ιδιαίτερη αναλογία κιλών ανά ίππο που μπορεί να οδηγήσει κανείς στους καθημερινούς δρόμους . Σε απλά ελληνικά η μοτοσυκλέτα απαιτεί καλή αίσθηση της ισορροπίας, σύνεση στην χρήση της ιπποδύναμης που βρίσκεται συνήθως άφθονη στον δεξί μας χέρι και πάνω από όλα η οδήγησή της απαιτεί την πλήρη συμμετοχή του αναβάτη. Δηλαδή, η οδήγησή της δεν έχει καμία σχέση με τα οχήματα διπλού ίχνους και αυτό αφορά όλα τα κυβικά δηλ. από τα μοτοποδήλατα των 50 κυβικών μέχρι τις βαριές μοτοσυκλέτες των 2500 κυβικών εκατοστών.
Στη συνέχεια θα πρέπει να διαλέξει με κριτήριο την εμπειρία, τις ανάγκες του και τις επιθυμίες του διότι υπάρχουν πολλές και διαφορετικές μοτοσυκλέτες. Φυσικά η κατηγορία της άδειας του/της παίζει σημαντικό ρόλο όπως και η τιμή αγοράς. Μια ακατάλληλη αγορά μοτοσυκλέτας πολύ γρήγορα θα οδηγήσει σε μια άλλη αγορά αφού δεν θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες μας.
Πάντως να γνωρίζετε ότι η μοτοσυκλέτα μιλάει κατευθείαν στην καρδιά των περισσοτέρων και η πρώτη αγορά ή και πολλές άλλες θα είναι…άστοχες! Σπάνια η λογική κατευθύνει την αγορά μας στα πρώτα βήματα αλλά αυτό είναι στην ανθρώπινη φύση και το συναίσθημα. Τι να κάνουμε; Οι μοτοσυκλετιστές έχουν ειδική σχέση με το …συναίσθημα.

Ποιο είναι το μεγαλύτερο ατόπημα που μπορεί να κάνει ένας μοτοσικλετιστής στον δρόμο;

Το χειρότερο για την ασφάλειά του είναι να βρεθεί σε λάθος θέση την λάθος στιγμή. Πως μπορεί να συμβεί αυτό; Ακατάλληλη ταχύτητα, ελλιπής παρατήρηση μπρος και πίσω, λάθος εκτίμηση των πιθανών κινδύνων. Όλα οδηγούν στο δυστύχημα ή στην παραλίγο επικίνδυνη στιγμή (near miss). Πώς το αποφεύγουμε αυτό; Πρέπει η εκπαίδευσή μας να μην σταματήσει στην βασική, εντελώς απαραίτητη εκπαίδευση για την απόκτηση της άδειας οδήγησης αλλά να συνεχιστεί. Φυσικά δεν μιλώ για εκπαίδευση πίστας με αγωνιστικές τεχνικές γιατί αυτή αφορά τα αθλήματα της μοτοσυκλέτας. Αναφέρομαι σε πραγματικές εκπαιδεύσεις προηγμένης οδήγησης που παρέχουν όσα χρειάζονται για να μην βρεθούμε σε λάθος θέση, λάθος στιγμή στους καθημερινούς δρόμους μας. Φυσικά, απαιτείται η προσωπική μας δέσμευση και φροντίδα να μην παραβιάζουμε ποτέ τους κανόνες γιατί το κόστος είναι μεγάλο και ότι προκύψει είναι ανεπίστρεπτο.

Τι περιλαμβάνει και πόσο διαρκεί η εκπαίδευση ενός μοτοσικλετιστή;

Η εκπαίδευση οφείλει να περιλαμβάνει γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις. Αυτά περιλαμβάνονται στην εκπαίδευση όλων όσων χειρίζονται οποιοδήποτε μέσο μεταφοράς, επαγγελματίες ή μη. Ας μην ξεχνάμε ότι οι καθημερινοί δρόμοι χρησιμοποιούνται κυρίως από ερασιτέχνες οδηγούς των οποίων η εκπαίδευση περιορίζεται στα βασικά και απαραίτητα για να αποκτήσουν μετά από εξετάσεις την άδεια οδήγησης. Οι επαγγελματίες έχουν απαιτητικότερη και πρόσθετη εκπαίδευση. Για μας τους ερασιτέχνες η βασική εκπαίδευση μέχρι την άδεια δεν είναι επαρκής , αν και ακριβή. Την λύση μπορούμε να αναζητήσουμε σε μετεκπαιδεύσεις (post - license). Σε αυτές συμπληρώνονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες κυρίως όμως αναπτύσσονται στάσεις που καθιστούν τον αναβάτη γρήγορο και ασφαλή σε κάθε περίπτωση. Όλα αυτά διαρκούν τόσο όσο χρειάζεται να τα αφομοιώσει ο εκπαιδευόμενος και πιστοποιείται με εξετάσεις. Η διδασκαλία είναι συλλογικό έργο αλλά η μάθηση είναι ατομικό και το αποτέλεσμα πρέπει να πιστοποιείται.

Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις τοπικές ειδήσεις

Ποια είναι τα κύρια σημεία;

Αν χρησιμοποιήσουμε ως κριτήριο τα δύο αίτια των τροχαίων δυστυχημάτων των μοτοσυκλετιστών δηλ. την απώλεια ελέγχου της μοτοσυκλέτας και την σύγκρουση με κάποιο άλλο όχημα (στη περίπτωση αυτή το 80 και πλέον τοις εκατό με ευθύνη του οδηγού του άλλου οχήματος) πρέπει να εστιάσουμε στην βελτίωση της δεξιότητας χειρισμού της μοτοσυκλέτας (επιτάχυνση, πέδηση, κατευθυντικότητα) και στην ανάπτυξη μιας άλλης στάσης διαχείρισης της κυκλοφορίας ώστε κατευθυνόμενοι στον προορισμό μας με την κατάλληλη ταχύτητα να μην αφήνουμε ποτέ την τύχη μας σε άλλον χρήστη της οδού. Το πρώτο πρέπει να ολοκληρώνεται στην εκπαίδευση πριν τις εξετάσεις απόκτησης άδειας οδήγησης. Το δεύτερο μπορεί να εισαχθεί ως αρχικό μάθημα στην βασική εκπαίδευση αλλά θα χρειαστεί στη συνέχεια περισσότερη άσκηση σε κάποια μετεκπαίδευση (post-llicense training).

 

Τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει και στην Κύπρο με στόχο την ασφάλεια των μοτοσικλετιστών αλλά και τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων;

Ας ξεκινήσουμε με τα θετικά σημεία, δηλ. όσα ήδη υπάρχουν και πρέπει να διατηρηθούν. Το οδικό σας δίκτυο είναι καλύτερο σε πολλά σημεία από άλλες ευρωπαϊκές χώρες του Νότου και αναφέρομαι κυρίως στην σχεδίαση του. Φυσικά περιθώρια βελτίωσης πάντα υπάρχουν και ένα από αυτά είναι η συντήρησή του όπως και οι βελτιώσεις του. Αυτές θα το κάνουν ασφαλέστερο για τους μοτοσυκλετιστές. Ένα άλλο θετικό σημείο είναι η ηλικία του στόλου των οχημάτων τα οποία κινούνται καθημερινά στους δρόμους. Αυτό βοηθάει στην οδική ασφάλεια.
Υπάρχει πραγματική ανάγκη για σωστή ενημέρωση των νέων υποψήφιων αναβατών μοτοσυκλέτας. Να θυμόμαστε ότι η μοτοσυκλέτα είναι το μόνο όχημα που επιτρέπεται να οδηγήσει νόμιμα ανήλικος από τον οποίο ζητάμε υπευθυνότητα ενηλίκου. Το Ινστιτούτο το αντιμετώπισε με πρόγραμμα που εισάγεται στα Λύκεια της Ελλάδας μετά από έγκριση του Υπουργείου Παιδείας τα τελευταία 8 χρόνια. Τα αποτελέσματα είναι θετικότατα και βοηθάει στην εισαγωγή στο χώρο με τον σωστό τρόπο.
Πολύς δρόμος πρέπει να γίνει στον τομέα της εκπαίδευσης και δεν αναφέρομαι μόνο στην εφαρμογή της Κοινοτικής Οδηγίας. Αναφέρομαι στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Όσο κι αν ακούγεται περίεργο αυτό μπορεί να αλλάξει μόνο με δύο τρόπους. Τις απαιτητικές εξετάσεις για την απόκτηση της άδειας οδήγησης και την ενθάρρυνση αμέσως μετά την ανάπτυξη μετεκπαιδεύσεων (post license trainings) στις οποίες οι αναβάτες μοτοσυκλέτας μπορούν να βελτιώσουν την εκπαίδευση τους και ακολούθως και την ασφάλεια τους. Είναι σαφές ότι οι μοτοσυκλετιστές ενδιαφέρονται για την προστασία τους περισσότερο από κάθε άλλο ερασιτέχνη οδηγό οχήματος στους καθημερινούς δρόμους και αναζητούν σωστές και σοβαρές προτάσεις είτε βελτίωσης της δεξιότητάς τους είτε προχωρώντας στο επόμενο στάδιο της προηγμένης οδήγησης από την οποία προκύπτει η συνολική δυνατότητα διαχείρισης της κυκλοφορίας. Προστιθέμενη αξία των εκπαιδεύσεων αυτών η αυξημένη ασφάλεια των πλέον ευάλωτων οχημάτων στον δρόμο και σύντομα η παροχή μειωμένων ασφαλίστρων. Προσοχή θα πρέπει να δείχνουμε στην αποφυγή τεχνικών αγωνιστικής οδήγησης που εξ ορισμού δεν αποτελούν εκπαίδευσης post license και εκθέτουν σε κίνδυνο όσους μεταφέρουν αυτές τις τεχνικές στους καθημερινούς δρόμους μετατρέποντάς τους σε πίστες ταχύτητας.
Τόσο η Λέσχη Δικαιωμάτων Μοτοσυκλετιστών Κύπρου, όσο και η ΜΟΤ.Ο.Ε. θεωρούν ότι η ουσιαστική απάντηση στα θέματα οδικής ασφάλειας των μοτοσυκλετιστών είναι η βελτίωση της εκπαίδευσης. Τα προβλήματα δεν πρόκειται να λυθούν με υψηλά πρόστιμα ή αυστηροποίηση της Νομοθεσίας αλλά με την ποιοτικότερη εκπαίδευση των οδηγών που περιλαμβάνει βελτίωση των χειρισμών και των ικανοτήτων των οδηγών. Απαραίτητο στοιχείο είναι και η προσωπική δέσμευση καθενός να καταστήσει ασφαλέστερους τους δρόμους για όλους!