Βηρυτός: Εμπλοκή Ρώσου κατοίκου Κύπρου στο πλοίο με φονικό φορτίο

Βηρυτός: Εμπλοκή Ρώσου κατοίκου Κύπρου στο πλοίο με φονικό φορτίο

Πώς βρέθηκαν οι τόνοι νιτρικού αμμωνίου στο Λιμάνι της Βηρυτού - Το πλοίο, η κατάσχεση και η ανάμειξη Ρώσου κατοίκου Κύπρου

Συγκλονίζει τον πλανήτη η μεγάλη τραγωδία που ζει ο Λίβανος. Δεκάδες νεκροί, χιλιάδες τραυματίες και μια πόλη διαλυμένη είναι το σκηνικό χάους της επόμενης μέρας της φοβερής έκρηξης που σόκαρε ολόκληρο τον κόσμο.

Όπως έγινε γνωστό η έκρηξη έγινε σε αποθήκη όπου ήταν αποθηκευμένοι 2,7 τόνοι νιτρικού αμμωνίου.

Πώς βρέθηκε όμως εκεί η μεγάλη αυτή ποσότητα νιτρικού αμμωνίου; Το Al Jazzera παραθέτει το ιστορικό ενώ διαφαίνεται και η σχέση Ρώσου κατοίκου Κύπρου στην όλη υπόθεση.

Τι αναφέρει το Al Jazzera

Το φορτίο νιτρικής αμμωνίας έφτασε στο Λίβανο τον Σεπτέμβριο του 2013, σε Ρωσικό πλοίο μεταφοράς φορτίου στο οποίο υπάρχει σημαία της Μολδαβίας.

Σύμφωνα πάντως με τον ιστότοπο παρακολούθησης πλοίων, Fleetmon, το “Rhosus”, κατευθυνόταν από τη Γεωργία στη Μοζαμβίκη.

To Rhosus αναγκάστηκε να αγκυροβολήσει στη Βηρυτό αφού αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα στη θάλασσα, σύμφωνα με δικηγόρους που εκπροσωπούν το πλήρωμα του σκάφους. Όμως οι Λιβανέζοι αξιωματούχοι εμπόδισαν το σκάφος να πλεύσει και τελικά εγκαταλείφθηκε από τους ιδιοκτήτες και το πλήρωμά του - πληροφορίες που επιβεβαιώθηκαν εν μέρει από τον ιστότοπο Fleetmon.

Ιδιοκτήτης Ρώσος που διέμενε Κύπρο

Όπως αναφέρεται σε δημοσιευμα της ιστοσελίδας fleetmon το πλοίο φαίνεται να άνηκε σε Ρώσο που διέμενε στην Κύπρο.

Επιπλέον όπως αναφέρεται στο συγκεκριμένο δημοσίευμα, ο ιδιοκτήτης του φορτίου δήλωσε επίσης «εγκατάλειψη».

Στη συνέχεια, το επικίνδυνο φορτίο του πλοίου εκφορτώθηκε και τοποθετήθηκε στο υπόστεγο 12 του λιμανιού της Βηρυτού, μια μεγάλη γκρίζα κατασκευή, δίπλα από κύριο αυτοκινητόδρομο της πόλης.

Μήνες αργότερα, στις 27 Ιουνίου 2014, ο τότε διευθυντής του Τελωνείου του Λιβάνου Shafik Merhi έστειλε μια επιστολή που απευθύνεται σε έναν ανώνυμο «δικαστή επείγοντος ζητήματος», ζητώντας μια λύση στο φορτίο, σύμφωνα με έγγραφα που κοινοποιήθηκαν στο διαδίκτυο.

Οι τελωνειακοί υπάλληλοι έστειλαν τουλάχιστον πέντε ακόμη επιστολές τα επόμενα τρία χρόνια ζητώντας καθοδήγηση – στις:

5 Δεκεμβρίου 2014,

6 Μαΐου 2015,

20 Μαΐου 2016,

13 Οκτωβρίου 2016 και

27 Οκτωβρίου 2017

Πρότειναν τρεις επιλογές:

1/ Εξαγωγή της νιτρικής αμμωνίας,
2/ Παράδοση της στον στρατό του Λιβάνου
3/Πώληση της στην ιδιωτική εταιρεία εκρηκτικών του Λιβάνου.

Μια επιστολή που εστάλη το 2016 σημείωσε ότι δεν υπήρχε "απάντηση" από τους δικαστές σε προηγούμενα αιτήματα.

Πιο συγκεκριμένα η επιστολή επικαλέστηκε: "Λαμβάνοντας υπόψη τον σοβαρό κίνδυνο να παραμείνουν αυτά τα αγαθά στο υπόστεγο σε ακατάλληλες κλιματολογικές συνθήκες, επιβεβαιώνουμε το αίτημά μας να ζητήσουμε από το ναυτιλιακό πρακτορείο να επανεξαγάγει αμέσως αυτά τα αγαθά για να διατηρήσει την ασφάλεια του λιμένα και εκείνων που εργάζονται ή να εξετάσουμε το ενδεχόμενο να πωλήσουμε αυτό το ποσό "στην εταιρεία εκρηκτικών του Λιβάνου.

Και πάλι, δεν υπήρχε απάντηση. Ένα χρόνο αργότερα, ο Badri Daher, ο νέος διευθυντής τελωνειακής διοίκησης του Λιβάνου, έγραψε ξανά σε δικαστή.

Στην επιστολή της 27ης Οκτωβρίου 2017, ο Ντάχερ κάλεσε τον δικαστή να αποφασίσει σχετικά με το θέμα ενόψει του "κινδύνου να αφήσει αυτά τα αγαθά στον τόπο που βρίσκονται και σε εκείνους που εργάζονται εκεί".

Σχεδόν τρία χρόνια αργότερα, η νιτρική αμμωνία ήταν ακόμα στο υπόστεγο και φτάσαμε δυστυχώς στην χθεσινή τραγική μέρα.

Ο πρωθυπουργός του Λιβάνου Χασάν Ντιάμπ δήλωσε σε διάγγελμά του την Τρίτη ότι οι υπεύθυνοι για την έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού «θα πληρώσουν το τίμημα».

«Αυτό που συνέβη σήμερα δεν θα μείνει ατιμώρητο και οι υπεύθυνοι θα πληρώσουν το τίμημα», δήλωσε ο Ντιάμπ.

Πηγή: Brief/Al Jazzera/ Fleetmon