Έλεγχοι αεροδρομίων σε ιδιώτη: Η «λυπητερή» στους επιβάτες

Έλεγχοι αεροδρομίων σε ιδιώτη: Η «λυπητερή» στους επιβάτες

Οφέλη καταγράφονται για το κράτος και την εταιρεία, αλλά τα τέλη αεροδρομίων αναμένεται ότι θα πολλαπλασιαστούν για την κάλυψη του κόστους.

Στη σύναψη συμπληρωματικής συμφωνίας με τη διαχειρίστρια εταιρεία Hermes Airports έτσι ώστε να αναλάβει «το συντομότερο δυνατόν» τις υπηρεσίες ασφαλείας των δύο αεροδρομίων της χώρας προωθεί το Υπουργείο Μεταφορών.

Διαβάστε σχετικά: «Το συντομότερο η ανάθεση της ασφάλειας στα αεροδρόμια σε ιδιώτες» λέει ο Υπ. Μεταφορών

Ωστόσο, το σημαντικό είναι ότι το πρόσθετο κόστος θα κληθούν να το καταβάλουν -μέσω αυξημένου τέλους ασφαλείας (από 1,35 ευρώ σε 4 μέχρι 6)- οι αναχωρούντες επιβάτες.

Τα πιο πάνω προκύπτουν από πρόσφατη εμπιστευτική πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο που συνυπογράφουν τα υπουργεία Δικαιοσύνης και Μεταφοράς και την οποία δημοσιεύει σήμερα η εφημερίδα "Πολίτης". Το γεγονός επιβεβαίωσε και ο Υπουργός Μεταφορών, Μάριος Δημητριάδης, λέγοντας ότι γίνονται σκέψεις.

Η απόφαση για ιδιωτικοποίηση της ασφάλειας των αεροδρομίων στηρίχθηκε σε πολυσέλιδη έκθεση (σ.σ. ολοκληρώθηκε τον περασμένο Ιούλιο) που ετοιμάστηκε από επιτροπή τεχνοκρατών η οποία κατέληξε, μεταξύ τεσσάρων σεναρίων, στο τελευταίο, που προνοεί την «αντικατάσταση της αστυνομίας με ιδιωτική εταιρεία υπό την ευθύνη της Hermes». Το εν λόγω σενάριο μπορεί μάλιστα να εφαρμοστεί σε δύο φάσεις, χωρίς η πρώτη, που αφορά την αντικατάσταση της αστυνομίας σε έλεγχους ασφαλείας, να απαιτεί τη συναίνεση της Βουλής. Η συναίνεση θα χρειαστεί για την ανάληψη, από την Hermes, και της ευθύνης και εφαρμογής του Προγράμματος Ασφαλείας των Αερολιμένων -καθήκοντα που εκτελεί σήμερα ο διευθυντής υπηρεσιών Πολιτικής Αεροπορίας- καθώς θα πρέπει να τροποποιηθούν οι σχετικοί κανονισμοί.

Οφέλη για το κράτος
Εισάγοντας τον σχεδιασμό τους, τα δύο υπουργεία κάνουν λόγο για ξεπερασμένο και προβληματικό μοντέλο που εφαρμόζεται, όσον αφορά τις υπηρεσίες αεροπορικής ασφάλειας, το οποίο από τη μια στερεί από την αστυνομία πόρους για να επικεντρωθεί σε θέματα εθνικής ασφάλειας και αστυνόμευσης και από την άλλη οδηγεί σε ταλαιπωρία το επιβατικό κοινό, ιδιαίτερα σε περιόδους αιχμής. «Η συνήθης διεθνής αλλά και ευρωπαϊκή πρακτική για διενέργεια των ελέγχων αεροπορικής ασφάλειας από ιδιωτικές εταιρείες, στη βάση πολύχρονης πλέον εμπειρίας, έχει καταδείξει ότι τα επίπεδα αεροπορικής ασφάλειας έχουν βελτιωθεί σημαντικά λόγω της ευελιξίας του συστήματος, της εξειδίκευσης του εμπλεκόμενου προσωπικού και της δυνατότητας επιβολής πολύ αυστηρών κυρώσεων σε περιπτώσεις παρεκκλίσεων από τις απαιτήσεις», σημειώνεται στην πρόταση προς το Υπουργικό, την ώρα που στην έκθεση των τεχνοκρατών υπογραμμίζονται και τα χρηματοοικονομικά οφέλη: μείωση του λειτουργικού κόστους για την παροχή των εν λόγω υπηρεσιών, αφού το κόστος θα μετακυλιστεί στους αναχωρούντες επιβάτες.

Μετακύλιση στον επιβάτη
Σήμερα το τέλος ασφαλείας είναι 1,35 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη και κατανέμεται προς την Hermes και την Κυπριακή Δημοκρατία με ποσοστό 67% και 33%, αντίστοιχα. Με το σενάριο που υιοθετήθηκε το τέλος αυτό αναμένεται να αυξηθεί μεταξύ 4,5 με 6 ευρώ την ίδια ώρα που θα μειωθεί από 3,61 ευρώ ανά επιβάτη που χρεώνεται τώρα η ΚΔ σε 2 ευρώ.

Θα πρέπει πάντως να υπογραμμιστεί ότι η ΚΔ -εξ ου και θέλει εναγωνίως να καταλήξει με την Hermes- δεν μπορεί να αναθέσει τις υπηρεσίες αεροπορικής ασφάλειας αερολιμένων σε ιδιωτική εταιρεία, μετακυλώντας το κόστος στους επιβάτες, χωρίς να συμφωνεί η διαχειρίστρια εταιρεία. Συνεπώς, στην περίπτωση που δεν υπάρξει κατάληξη στη συμφωνία με την Hermes και η ΚΔ επιθυμεί να αναθέσει την αεροπορική ασφάλεια σε ιδιωτική εταιρεία θα μπορεί να το πράξει, πλην όμως θα κληθεί η ίδια να επωμιστεί το κόστος, το οποίο υπολογίζεται σε περίπου 4,36 ευρώ ανά επιβάτη. Στη βάση των πιο πάνω θα πρέπει να σημειωθεί ότι στην έκθεση των τεχνοκρατών σημειώνεται ότι τα τέλη ασφαλείας στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που επωμίζονται οι επιβάτες κυμαίνονται μεταξύ 1,35 ευρώ (Κύπρος) και 13 ευρώ με την πλειονότητα να επιβάλλει τέλη μεταξύ 4 και 6 ευρώ.

Οι έλεγχοι

Η τεχνοκρατική επιτροπή έχει καταρτίσει κατάλογο με τις λειτουργίες της αστυνομίας που θα μπορούσαν να μεταφερθούν στην εταιρεία Hermes ή άλλη ιδιωτική εταιρεία. Μεταξύ άλλων, θα μπορούσε να παραχωρηθεί ο έλεγχος:

πρόσβασης σε όλα τα σημεία του αερολιμένα
προεπιβίβασης και έλεγχος ασφαλείας προς όλες τις ελεγχόμενες περιοχές
ασφαλείας παραδιδόμενων αποσκευών και αεροπορικών φορτίων
συστήματος παρακολούθησης σε στρατηγικά σημεία, ως επίσης και οι
υπηρεσίες εμπορικής ασφάλειας οι οποίες δυνατόν να απαιτούνται από αεροπορικές εταιρείες
διαχείριση, έκδοση, έλεγχος και έγκριση δελτίων εισόδου
περιπολία κατά μήκος των αερολιμένων
σχεδιασμός πρόληψης έκνομων ενεργειών και δράσης σε περιπτώσεις απειλής ή εκδήλωση παράνομης ενέργειας.

Την ίδια ώρα, οι υπηρεσίες ασφαλείας αερολιμένα οι οποίες θα παραμείνουν υπό την ευθύνη της αστυνομίας είναι οι υπηρεσίες εθνικής ασφαλείας και επέμβασης για την καταστολή τρομοκρατικών ενεργειών, αεροπειρατικών ή άλλων παράνομων ενεργειών, η σύλληψη και η διερεύνηση αξιόποινων πράξεων και παραπτωμάτων περιλαμβανομένης της διαχείρισης περιπτώσεων βίαιης συμπεριφοράς επιβατών, η πρόληψη εγκληματικών ενεργειών, οι υπηρεσίες στατικής φρούρησης, οι περιμετρικές περιπολίες και οι υπηρεσίες ανταπόκρισης και εξουδετέρωσης εκρηκτικών μηχανισμών.

Εάν καταστεί εφικτή η εφαρμογή του σεναρίου 4, προκύπτει ότι θα μπορούν να αποδεσμευτούν, για εκτέλεση άλλων καθηκόντων, οι 55 λειτουργοί του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ όσον αφορά τους αστυνομικούς θα μειωθούν από 222 σε 165 στο αεροδρόμιο της Λάρνακα (μείον 57) και από 120 σε 82 (μείον 38) σε αυτό της Πάφου.

Ενστάσεις αστυνομίας

Με δεδομένο ότι η ασφάλεια των αερολιμένων είναι πρωταρχικής σημασίας για τη λειτουργία τους, στην έκθεση των τεχνοκρατών παρουσιάζονται αναλυτικά και τα κριτήρια που πρέπει να πληρούν οι ενδιαφερόμενες ιδιωτικές εταιρείες που θα αναλάβουν -μέσω της Hermes- την ασφάλεια. Παρ’ όλα αυτά θα πρέπει να καταγραφούν οι προβληματισμοί που διατυπώνει σε επιστολή του ο αναπληρωτής υπαστυνόμος, μέλος της επιτροπής που συνέταξε την έκθεση, Χαράλαμπος Τσάππας. Εν ολίγοις ο κ. Τσάππας θεωρεί ότι αν παραχωρηθούν οι υπηρεσίες ασφαλείας στον ιδιωτικό τομέα, η Δημοκρατία θα έχει κόστος (συνέχιση παρανομιών και απώλεια εσόδων από πρόστιμα) όσον αφορά περιπτώσεις παράνομης εξαγωγής συναλλάγματος, χρυσού, ναρκωτικών, αφορολόγητων καπνικών προϊόντων κλπ, αφού οι ιδιωτικοί υπάλληλοι θα ελέγχουν μόνο για εντοπισμό εκρηκτικών μηχανισμών, όπλων και αιχμηρών αντικειμένων.

Καλεί μάλιστα τους αρμόδιους να λάβουν υπόψη το θέμα απεργίας των υπαλλήλων της ιδιωτικής εταιρείας, αλλά και το θέμα της ασφάλειας, «αφού σύμφωνα με τα κριτήρια που τίθενται αποκλείονται οι κυπριακές εταιρείες ασφαλείας με αποτέλεσμα η εταιρεία που θα αναλάβει να είναι από το εξωτερικό μεταφέροντας και έναν μεγάλο αριθμό υπαλλήλων»... Υπογραμμίζει επίσης ότι θα πρέπει να προβληματίσει η αύξηση του τέλους για τους επιβάτες, όταν σε άλλες χώρες του νότου προσπαθούν να το μειώσουν για προσέλκυση τουρισμού, και καταλήγει με την εισήγηση η ανάθεση σε ιδιωτική εταιρεία να γίνει πιλοτικά για περίοδο τριών χρόνων και μόνο για τον αερολιμένα Πάφου.

 Διαβάστε επίσης:

Απάντηση του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δμοσίας Τάξεως για την ασφάλεια των αεροδρομίων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Επιστρέφουν Λονδίνο οι ανακριτές για HSBC

Επιστρέφουν Λονδίνο οι ανακριτές για HSBC

Τρύπες στην ασφάλεια πέριξ των δύο αεροδρομίων

Τα προβλήματα ασφάλειας στους δύο διεθνείς αερολιμένες του τόπου τρέχουν... με τα χίλια να αντιμετωπίσουν τις τελευταίες εβδομάδες οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, τους τελευταίους μήνες με αφορμή τα τρομοκρατικά κτυπήματα στο Παρίσι, αλλά και την πτώση του ρωσικού επιβατηγού αεροσκάφους στην Αίγυπτο, «κτύπησε κόκκινος συναγερμός» και στις δικές μας υπηρεσίες ασφαλείας με επίκεντρο τα δύο αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου.

Σε διαβαθμισμένη απόρρητη πρόταση που παρουσιάστηκε τον περασμένο μήνα ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου διατυπώνεται η επισήμανση ότι «η πολιτική αεροπορία αποτελεί πάντοτε προσφιλή στόχο της διεθνούς τρομοκρατίας» και στο πλαίσιο αυτό έχουν ληφθεί ιδιαίτερα αυξημένα μέτρα στους δύο διεθνείς αερολιμένες Λάρνακας και Πάφου, που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων ενισχυμένες, ένοπλες και μη, πεζές και μηχανοκίνητες περιπολίες σε όλες τις περιοχές των αεροδρομίων (ελεγχόμενες και μη), αυξημένη χρήση ανιχνευτικών σκύλων και αύξηση των στατικών σημείων φρούρησης από ένοπλους αστυνομικούς.

Ωστόσο στο συγκεκριμένο έγγραφο η πλέον ενδιαφέρουσα και συνάμα ανησυχητική διαπίστωση βρίσκεται στο ότι υπάρχουν σοβαρές «τρύπες» στην ασφάλεια των αεροδρομίων. Αντιγράφουμε αυτολεξεί: «Υπάρχει παντελής έλλειψη φωτισμού κατά μήκος της περίφραξης των δύο αερολιμένων, αλλά και απουσία ενισχυτικών συστημάτων ασφάλειας, όπως κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης, αισθητήρες υπέρυθρης ακτινοβολίας κλπ, και αποτελεί σοβαρή αδυναμία για αποτροπή της οποιασδήποτε παράνομης πρόσβασης στους ελεγχόμενους χώρους των δύο αερολιμένων...».

Ο υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης Ιωνάς Νικολάου στις 18 του περασμένου Νοεμβρίου προήδρευσε σύσκεψης στο αεροδρόμιο της Λάρνακας με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Σε αυτή τη σύσκεψη έγινε εκτενής ανάλυση όλων των μέτρων αεροπορικής ασφάλειας που εφαρμόζονται στις χώρες μέλη της ΕΕ στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού κανονισμού 300/2008.

Στις 30 Νοεμβρίου 2015 συγκλήθηκε εκτάκτως η εθνική επιτροπή ασφάλειας πολιτικής αεροπορίας (ΕΘΕΑΠΑ), υπό την προεδρία του αναπλ. υπ. Μεταφορών, υπ. Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης. Στη σύσκεψη παρέστησαν μεταξύ άλλων και ηγετικά στελέχη της αστυνομίας, της ΕΦ, καθώς και εκπρόσωπος της Hermes. Σε αυτήν αποφασίστηκε ως άμεση αναγκαιότητα η ενίσχυση της περίφραξης και των δύο αερολιμένων με κατάλληλο φωτισμό και συνδυασμό τεχνολογίας ασφαλείας που θα περιλαμβάνει κλειστό κύκλωμα τηλεόρασης. Αποφασίστηκε επίσης η λήψη μέτρων για τη βελτίωση της προσβασιμότητας των εξωτερικών δρόμων των δύο αεροδρομίων και η άμεση ηλεκτροφώτιση με ηλεκτρογεννήτριες ευαίσθητων σημείων της περίφραξης.

Ακολούθησε η κατάθεση της σχετικής πρότασης στο Υπουργικό. Το Σώμα ενέκρινε την απόφαση της ΕΘΕΑΠΑ για ενίσχυση της περίφραξης και συγκεκριμένων ευαίσθητων σημείων με κατάλληλο φωτισμό και την εγκατάσταση συνδυασμού τεχνολογίας ασφαλείας. Στο πλαίσιο αυτό οι υπουργοί Μεταφορών και Δημόσιας Τάξης ανέλαβαν επίσης να προβούν άμεσα σε διαβούλευση με τη διαχειρίστρια εταιρεία των δύο αεροδρομίων για την ετοιμασία σχετικής μελέτης.

Ο υπουργός Μεταφορών ανέλαβε επίσης την ευθύνη να εξετάσει τη δυνατότητα ώστε το κόστος της δαπάνης να καλυφθεί από τα υφιστάμενα τέλη που εισπράττει η διαχειρίστρια εταιρεία στο πλαίσιο της συμφωνίας παραχώρησης.

Η ανάγκη λήψης των πιο πάνω μέτρων κρίθηκε επιβεβλημένη και για άλλον ένα πρόσθετο λόγο. Έχει να κάνει με εμπιστευτική πληροφορία που διαβιβάστηκε από τις αρχές πολιτικής αεροπορίας χώρας του Αραβικού Κόλπου ότι αεροπορικές εταιρείες της εν λόγω χώρας έχουν δεχθεί απειλή από τρομοκρατική οργάνωση. Δύο από αυτές τις εταιρείες πραγματοποιούν πτήσεις από και προς το αεροδρόμιο της Λάρνακας. Ειδικά για αυτές τις δύο εταιρείες έχουν ληφθεί στο αεροδρόμιο της Λάρνακας πρόσθετα μέτρα ασφαλείας, τα οποία θα συνεχισθούν για όσο χρονικό διάστημα απαιτηθεί.

Πηγή: εφημερίδα "Πολίτης"