Ζέτα Αιμιλιανίδου στo Newsbomb: Στα €1.114 η ελάχιστη σύνταξη για κάθε ζεύγος συνταξιούχων

 Ζέτα Αιμιλιανίδου στo Newsbomb: Στα €1.114 η ελάχιστη σύνταξη για κάθε ζεύγος συνταξιούχων

«Έχουμε εντάξει στην εργασία άτομα εγκλωβισμένα σε επιδόματα»

Συνέντευξη στo Newsbomb: Άρχισε η διαδικασία για τη λειτουργία του Σπιτιού της Γυναίκας - Στο 2,7% το ποσοστό της μακροχρόνιας ανεργίας

Πολύ σημαντικές θεωρεί η Υπουργός Εργασίας τις προσπάθειες που γίνονται αναφορικά με τη μείωση της ανεργίας την ώρα που όλο και περισσότεροι άνεργοι εντάσσονται στον εργασιακό στίβο. Η Ζέτα Αιμιλιανίδου αναφερόμενη στο ΕΕΕ σημείωσε ότι οι περισσότεροι λήπτες είναι άτομα που δεν μπορούν να εργαστούν ενώ όλο και περισσότερα προγράμματα μειώνουν την ανεργία. Την ίδια ώρα, τόνισε, γίνονται μεγάλες προσπάθειες για μείωση της αδήλωτης εργασίας αλλά και σεβασμού των εργασιακών δικαιωμάτων. 

Παράλληλα, για το σπίτι της γυναίκας υπογράμμισε ότι θα είναι έτοιμο το συντομότερο δυνατό με διαχωρισμένες αρμοδιότητες από το σπίτι του παιδιού.

Ποια είναι, λοιπόν, σήμερα η εικόνα της ανεργίας; Υπάρχουν προγράμματα για ανεύρεση εργασίας ή δημιουργούμε πολίτες εγκλωβισμένους σε επιδόματα; Τι γίνεται με τους συνταξιούχους; Λαμβάνουν ικανοποιητικό συνταξιοδοτικό εισόδημα; Τι γίνεται με το σπίτι της γυναίκας; Αυτά και άλλα ερωτήματα θέσαμε σε συνέντευξη μας στην Υπουργό Εργασίας κα Ζέτα Αιμιλιανίδου.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ANΤΡΕΑΣ ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΥ

Ποια η γενική εικόνα σήμερα για την ανεργία;

Η συνεχιζόμενη αύξηση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας κατά τα τελευταία χρόνια είχε σημαντική θετική επίδραση στη μεγέθυνση της αγοράς εργασίας, τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και τη μείωση της οικονομίας. Με βάση την έρευνα που διενεργεί η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία Eurostat, ο μέσος όρος της ανεργίας κατά το 2018 διαμορφώθηκε στο 8,7% σημειώνοντας μείωση 2,4 μονάδων σε σχέση με το 2017 που ο μέσος όρος του έτους ήταν 11,1%. Είχαμε δηλαδή μια μείωση της ανεργίας της τάξης του 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ αντίστοιχη μείωση παρατηρήθηκε και κατά τα προηγούμενα έτη, αφού η ανεργία το 2013-14 ήταν πέραν του 16%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα αναλυτικά στοιχεία που αφορούν στο 3ο τρίμηνο του 2018, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 7,4% σε σχέση με 10,2% το αντίστοιχο τρίμηνο του 2017, καταγράφοντας την μεγαλύτερη μείωση στο ποσοστό ανεργίας ανάμεσα στα Κράτη Μέλη της Ευρωζώνης, ενώ ήταν χαμηλότερο από τον μέσο όρο ανεργίας των Κρατών Μελών της Ευρωζώνης, στα οποία η ανεργία ήταν κατά μέσο όρο στο 8,1%.

>>>> Παίρνουν την ανηφόρα οι τιμές - Ρεύμα, νερό, ενοίκια (ΠΙΝΑΚΕΣ)

Είναι σημαντικό ότι η βελτίωση παρατηρείται και καθόσον αφορά το ποσοστό ανεργίας στους νέους 15-24 ετών, το οποίο κατά μέσο όρο για τους πρώτους 9 μήνες του 2018 διαμορφώθηκε στο 20,1% σε σχέση με 25,3% την αντίστοιχη περίοδο του 2017, ενώ το ποσοστό μακροχρόνιας ανεργίας μειώθηκε στο 2,7% από 4,8% την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Ως Κυβέρνηση, θεωρούμε ότι η ανεργία στους νέους εξακολουθεί να παραμένει σε υψηλά επίπεδα παρά την σημαντική της μείωση και γι’ αυτό σχεδιάζουμε και υλοποιούμε πολιτικές για την περαιτέρω μείωση της.

Επισημαίνεται ότι η καθοδική πορεία της ανεργίας των νέων έχει ξεκινήσει από το 2014, όταν το ποσοστό ανεργίας των νέων ήταν στο 36,0%, σε σύγκριση με 38,9% το 2013, φτάνοντας στο 20,1% το 2017.

Τα αποτελέσματα των ανωτέρω ερευνών που δημοσιεύονται επιβεβαιώνονται και από τα στοιχεία αναφορικά με την εγγεγραμμένη ανεργία, δηλαδή τον αριθμό των ανέργων που εγγράφονται στα Μητρώα της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης ως πρόσωπα που αναζητούν εργασία. Σύμφωνα με τα στοιχεία Οκτωβρίου 2018, ο αριθμός των εγγεγραμμένων ανέργων έχει μειωθεί στα 20.447 πρόσωπα, σε σύγκριση με 26.436 τον αντίστοιχο μήνα του 2017 (μείωση κατά 22,7% ή 5.989 άτομα).

Επισημαίνεται ότι το επίπεδο της εγγεγραμμένης ανεργίας για τον Οκτώβριο 2018 ήταν το χαμηλότερο που καταγράφηκε από τον Οκτώβριο του 2010, όταν οι εγγεγραμμένοι άνεργοι ήταν 20.846.

Όσον αφορά την απασχόληση, αναφέρεται ότι κατά τους πρώτους 9 μήνες του 2018, η απασχόληση αυξήθηκε κατά μέσο όρο κατά 5,8% (21.798 άτομα) αυξάνοντας σημαντικά το ποσοστό απασχόλησης των ατόμων 20-64 ετών στο 73,7% από 70,4% την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι η μείωση της ανεργίας είναι συνδεδεμένη με την αύξηση της απασχόλησης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και ότι οι πολιτικές που εφαρμόζονται αναφορικά με την αγορά εργασίας είναι προς την ορθή κατεύθυνση.

Υπάρχουν σήμερα προγράμματα που βοηθούν τους ανέργους;

Η στρατηγική της εφαρμογής ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης ήταν από την αρχή στο επίκεντρο των προσπαθειών του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα και σημαντικό πυλώνα των πολιτικών που εφαρμόζονται.

>>>> Ανεργία: Μειώνεται αλλά συνεχίζει να «θερίζει» - Ποια κατηγορία είναι ο «αδύναμος κρίκος»

Η προσπάθεια επικεντρώθηκε αρχικά, κατά τα έτη 2013-2015 στη συγκράτηση της αυξανόμενης ανεργίας και στη συνέχεια στη συνεχή μείωση της, με την εφαρμογή μιας σειράς συμπληρωματικών παρεμβάσεων που υλοποιήθηκαν υπό τη μορφή Σχεδίων επιδοτούμενης απασχόλησης, έργων βελτίωσης της απασχολησιμότητας του ανθρώπινου δυναμικού μέσω προγραμμάτων κατάρτισης και απόκτησης εργασιακής εμπειρίας όπως επίσης και μέσω της ενίσχυσης και εκσυγχρονισμό των θεσμικών φορέων της αγοράς εργασίας όπως η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης.

Για την χρηματοδότηση των προγραμμάτων αυτών έχουν αντληθεί πέραν των 120 εκατομμυρίων ευρώ από ευρωπαϊκά ταμεία, με το ποσοστό συγχρηματοδότησης τους να φτάνει το 95%. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, η Κύπρος κατατάχθηκε πρώτη μεταξύ των 28 Κρατών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθόσον αφορά στην απορρόφηση πόσων από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο για το έτος 2018, για τη χρηματοδότηση κατά κύριο λόγο τέτοιων προγραμμάτων.

Σε αυτό το πλαίσιο, η προσπάθεια συνεχίζεται και σήμερα λειτουργούν αρκετά προγράμματα που έχει προκηρύξει το Υπουργείο και τα οποία υλοποιούνται είτε μέσω του Τμήματος Εργασίας είτε μέσω της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού, ενώ όλα τα προγράμματα που υλοποιούνται είναι αναρτημένα στις ιστοσελίδες τους.

Μεταξύ των προγραμμάτων που υλοποιούνται περιλαμβάνονται τα ακόλουθα: Το Έργο Παροχής Ευκαιριών σε Νέους Πτυχιούχους των Κλάδων Αρχιτεκτονικής και Πολιτικής Μηχανικής, μέχρι 29 ετών, που βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης για πραγματοποίηση της απαιτούμενης από τον περί Επιστημονικού Τεχνικού Επιμελητηρίου Κύπρου Νόμο, πρακτικής εξάσκησης τους, το Έργο Παροχής Ευκαιριών σε Νέους Πτυχιούχους Νομικής μέχρι 29 ετών, που βρίσκονται εκτός απασχόλησης, εκπαίδευσης ή κατάρτισης για πραγματοποίηση της απαιτούμενης από τον περί Δικηγόρων  Νόμο άσκησης, το Σχέδιο Στελέχωσης Επιχειρήσεων με νέους Απόφοιτους Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, το Σχέδιο Παροχής Κινήτρων για Πρόσληψη Ατόμων με Αναπηρία, το Σχέδιο Παροχής Κινήτρων για Πρόσληψη Δικαιούχων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος σε Συνδυασμό με Τρίμηνη Κατάρτιση καθώς και σειρά άλλων στοχευμένων Σχεδίων κατάρτισης ανέργων ή και απόκτησης νέων δεξιοτήτων που έχουν ζήτηση στην αγορά εργασίας.

Πότε θα αρχίσει η εφαρμογή του Σπιτιού της Γυναίκας και πώς θα ελέγχεται;

Το Υπουργικό Συμβούλιο με Απόφαση του ημερομηνίας 23/1/2019 ενέκρινε την Πρόταση της Υπουργού Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για τη δημιουργία του πλαισίου με την ονομασία «Σπίτι της Γυναίκας», το οποίο θα λειτουργεί ως ένα διεπιστημονικό κέντρο, φιλικό προς τα θύματα βίας, όπου επαγγελματίες από διάφορες ειδικότητες και κρατικοί λειτουργοί, όπως κλινικοί ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ειδικά εκπαιδευμένα μέλη της Αστυνομίας κλπ, θα εργάζονται κάτω από την ίδια στέγη για σκοπούς παροχής της κατάλληλης στήριξης στα θύματα και τις οικογένειες τους, με τρόπο που να προάγει τα δικαιώματα και το συμφέρον των θυμάτων και μελών των οικογενειών τους.

Οι υπηρεσίες που θα παρέχονται στο «Σπίτι της Γυναίκας» περιλαμβάνουν:

  • Συμβουλευτική υποστήριξη των θυμάτων με στόχο την ενημέρωση και ενδυνάμωση
  • Ενθάρρυνση και υποστήριξη ώστε να αναλάβουν την ευθύνη της επαγγελματικής, προσωπικής και οικογενειακής τους ζωής και να πάρουν οι ίδιες τις καλύτερες αποφάσεις για το μέλλον τους.
  • Ενθάρρυνση ώστε να βγουν από την απομόνωση και να κατανοήσουν ότι δεν είναι μόνες και δεν ευθύνονται για τη βία που υφίστανται.
  • Ατομική ψυχοκοινωνική συμβουλευτική στήριξη.
  • Νομική συμβουλευτική και πληροφόρηση και καθοδήγηση για τα δικαιώματα τους.
  • Υπηρεσίες παραπομπής ή συνοδείας – όποτε αυτό απαιτείται – των θυμάτων σε καταφύγια, στην αστυνομία, στο δικαστήριο και όπου αλλού χρειάζεται.

Βάσει των ανωτέρω αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου έχει αρχίσει η διαδικασία για την ολοκλήρωση όλων των απαιτούμενων ενεργειών για τη λειτουργία του Σπιτιού της Γυναίκας το συντομότερο δυνατό. Προς τούτο, έχει συσταθεί Υπουργική επιτροπή αποτελούμενη από τους Υπουργούς Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και Υγείας με αποστολή την εποπτεία των ενεργειών που απαιτούνται ενώ έχουν διοριστεί η κα Σουζάνα Παύλου, Πρόεδρος της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Πρόληψη και Καταπολέμηση της Βίας στην Οικογένεια καθώς και τα μέλη της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Πρόληψη και Καταπολέμηση της Βίας στην Οικογένεια, ως Συντονιστές για τη λειτουργία του «Σπιτιού της Γυναίκας».

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις της ημέρας

Με ποιον τρόπο θα διαχωρίζονται οι αρμοδιότητες του Σπιτιού της Γυναίκας με το Σπίτι του Παιδιού;

Το πλαίσιο «Σπίτι του Παιδιού» το οποίο ήδη λειτουργεί από το 2017, παρέχει μια πολυθεματική, φιλική προς το παιδί προσέγγιση στη διαχείριση περιπτώσεων σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών, στη βάση καλών πρακτικών που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ως εκ τούτου, οι αρμοδιότητες του Σπιτιού του Παιδιού σε σχέση με το Σπίτι της Γυναίκας είναι εντελώς διαφορετικές και δεν προκύπτει ζήτημα διαχωρισμού τους.

Τηρούνται τα βασικά δικαιώματα των εργαζομένων ή αυξάνονται οι καταγγελίες για εργοδότες;

Με Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου συστάθηκε τον Ιούνιο 2017 η Ενιαία Υπηρεσία Επιθεώρησης η οποία έχει ως αρμοδιότητα τη συνεχή διεξαγωγή ελέγχων και επιθεωρήσεων στη βάση των προνοιών των νομοθεσιών που αφορούν την προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων αλλά και την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας.

Από την ίδρυση της νέας Υπηρεσίας μέχρι σήμερα, οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται σε χώρους εργασίας έχουν διπλασιαστεί, αφού συνεχίζουν να πραγματοποιούνται και οι επιθεωρήσεις του Τμήματος Εργασιακών Σχέσεων καθώς και του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας, οι οποίες πραγματοποιούνταν και προηγουμένως, αναφορικά με παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίας, θέματα ασφάλειας και υγείας στην εργασία και διερεύνηση παραπόνων που υποβάλλονται από εργαζόμενους για διάφορα ζητήματα.

Με τη λειτουργία της Ενιαίας Υπηρεσίας Επιθεώρησης οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται έχουν ανέλθει σε περίπου 7.000 ανά έτος, όταν ο αντίστοιχος αριθμός επιθεωρήσεων κατά το 2013 ήταν μόλις 2.738 επιθεωρήσεις. Μέσα από τις πολιτικές μας, έχουμε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση του φαινομένου της αδήλωτης εργασίας καθώς είναι ένα ιδιαίτερα σοβαρό θέμα. Τα πρόσωπα τα οποία απασχολούνται χωρίς να δηλώνονται στις Υπηρεσίες Κοινωνικών Ασφαλίσεων, πιθανότατα δεν θα έχουν τις απαιτούμενες εισφορές για να εξασφαλίσουν μία αξιοπρεπή σύνταξη. Επίσης, κάθε θέση αδήλωτης εργασίας στερεί μία θέση εργασίας σε κάποιον άνεργο, και άρα ανεβαίνει και η ανεργία λόγω της αδήλωτης εργασία και δημιουργεί φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων.

Οι νέες πολιτικές που εφαρμόζουμε για την αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας έχουν διαμορφώσει εντελώς νέα δεδομένα, αφού με τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας έχουν εισαχθεί αυστηρότατες ποινές, οι οποίες είναι πραγματικά αποτρεπτικές. Η νέα νομοθεσία ήδη εφαρμόζεται με σημαντικά αποτελέσματα αφού σε αυτή περιλήφθηκαν σημαντικές διατάξεις που ενισχύουν το έργο των επιθεωρητών καθώς και τη συμμόρφωση. Με τον υπερδιπλασιασμό των επιθεωρήσεων που διενεργούνται, έχουν αρχίσει να φαίνονται τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Να αναφέρω ότι βάσει των στοιχείων του Υπουργείου, η αδήλωτη εργασία ήταν στο 23,57% το 2013 και έχει μειωθεί στο 15,4% το 2017 σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία.

Τέλος, θα ήθελα να αναφέρω ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων διερευνούν πλήρως κάθε καταγγελία που υποβάλλεται αναφορικά με την παραβίαση προνοιών των διαφόρων εργατικών νομοθεσιών και θα ήθελα να παροτρύνω όλους τους εργαζόμενους να μην διστάζουν να καταγγέλλουν τα κακώς έχοντα ή και να διεκδικούν τους αξιοπρεπείς όρους εργασίας που προβλέπουν οι Νομοθεσίες.

Θεωρείτε ότι καλύπτονται οικονομικά οι συνταξιούχοι με τη νέα αύξηση;

Το Επίδομα Χαμηλοσυνταξιούχων (μικρή επιταγή) παραχωρείται σε συνταξιούχους των οποίων τα εισοδήματα δεν υπερβαίνουν το όριο της φτώχειας, όπως αυτό καθορίζεται κάθε χρόνο με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Λαμβάνοντας υπόψη την πάγια θέση πολιτικής του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας για τη συνεχή ενίσχυση και αναβάθμιση της στήριξης που παρέχεται στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που πραγματικά έχουν ανάγκη στήριξης και, επιπλέον, για σταδιακή αύξηση των χαμηλών συντάξεων μέσω της αύξησης του επιδόματος χαμηλοσυνταξιούχων, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε στις 23/1/2019 την εισήγηση της Υπουργού Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για παραχώρηση αύξησης στο παρεχόμενο επίδομα από 30%-50% ανάλογα με το ύψος των εισοδημάτων του κάθε δικαιούχου αλλά και την πρόταση ώστε να μην διαφοροποιηθεί το εισοδηματικό κριτήριο για την παροχή του Επιδόματος Χαμηλοσυνταξιούχων και τη διατήρηση του κατά 20% πάνω από το όριο της φτώχειας. Σημειώνεται ότι το όριο της φτώχειας είναι €8.698 για ένα πρόσωπο και 13.047 για δύο πρόσωπα ενώ το εισοδηματικό όριο για παροχή Επιδόματος Χαμηλοσυνταξιούχων διατηρήθηκε με την Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στα €10.324 για ένα πρόσωπο και στα €15.486 για δύο πρόσωπα, διευρύνοντας κατά 6.000 περίπου πρόσωπα τους δικαιούχους του επιδόματος.

Με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, ένα ζεύγος συνταξιούχων των οποίων η σύνταξη βάσει των μειωμένων τους εισφορών κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου θα ήταν €357 μηνιαίως για τον καθένα, δηλαδή η κατώτατη σύνταξη που παρέχεται από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων, θα λαμβάνουν επιπλέον €200 έκαστος αυξάνοντας το τελικό εισόδημα του νοικοκυριού από €714 μηνιαίως σε €1.114 μηνιαίως. Η αύξηση που παραχωρήθηκε είναι σημαντική, αφού αυξάνει τα εισοδήματα των χαμηλοσυνταξιούχων, όμως σίγουρα δεν λύνει όλα τα προβλήματα και για αυτό το λόγο, οι πολιτικές που εφαρμόζονται έχουν στο επίκεντρο τους την παροχή σημαντικών υπηρεσιών δωρεάν, όπως δωρεάν υπηρεσίες υγείας, δωρεάν χρήση μέσων μαζικής συγκοινωνίας, επιχορηγημένες διακοπές, κάλυψη κόστους παροχής της αναγκαίας φροντίδας καθώς και άλλες αναγκαίες υπηρεσίες.

  1. Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα: Πέτυχε το στόχο του; Μήπως δημιουργούμε πολίτες εγκλωβισμένους σε επιδόματα;

Το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα είναι μια μεταρρύθμιση που σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε με στόχο να δημιουργηθεί ένα δίκτυ κοινωνικής προστασίας το οποίο να βοηθά και να στηρίζει τους πολίτες και τις οικογένειες όταν χρειάζονται τη στήριξη αυτή, για παράδειγμα όταν υπάρχει υψηλή ανεργία και σημαντική μείωση των εισοδημάτων των νοικοκυριών. Η εφαρμογή της μεταρρύθμισης αυτής από το 2014 μέχρι σήμερα, έχει αποδείξει στην πράξη ότι είναι μια πετυχημένη μεταρρύθμιση και αυτό μπορεί να διαπιστωθεί και από τη διακύμανση του αριθμού των δικαιούχων: Όταν η ανεργία στην Κύπρο είχε ξεπεράσει το 16%, οι οικογένειες που στηρίχθηκαν από το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα ήταν περί τις 40.000, ενώ με την μείωση της ανεργίας από το 2016 μέχρι σήμερα, υπήρξε μια ανάλογη μείωση των δικαιούχων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος, έτσι που σήμερα με ανεργία περί τα 8% στηρίζονται γύρω στις 25.000 οικογένειες, με τον αριθμό να μειώνεται μήνα με τον μήνα.

Χρειάζεται να σημειωθεί ότι η σημαντική πλειοψηφία των σημερινών δικαιούχων είναι πρόσωπα που δεν είναι ικανά προς εργασία ή που δεν έχουν την ίδια ικανότητα πρόσβασης στην αγορά εργασίας όπως οι ικανοί προς εργασία δικαιούχοι, περιλαμβανομένων ανήλικων ανάπηρων προσώπων και συνταξιούχων. Καθόσον αφορά στους ικανούς προς εργασία δικαιούχους, η νομοθεσία καθορίζει ότι έχουν την υποχρέωση να αναλάβουν εργασία που τους προσφέρεται, εφόσον έχουν τις δεξιότητες να την εκτελέσουν βάσει των προσόντων τους και κατά συνέπεια, οποιοσδήποτε ικανός προς εργασία δικαιούχος δεν αποδέχεται κατάλληλη εργασία που του προσφέρεται, θεωρείται εκούσια άνεργος και βάσει των διατάξεων της νομοθεσίας δεν δικαιούται Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.

Πρέπει να αναφέρω ότι έχουμε εντείνει σημαντικά τις προσπάθειες μας για την ένταξη των ικανών προς εργασία δικαιούχων στην αγορά εργασίας, αρκετοί από τους οποίους ήταν για πολλά χρόνια εγκλωβισμένοι στα επιδόματα βάσει του προηγούμενου συστήματος του Δημοσίου Βοηθήματος, το οποίο δεν είχε τέτοιες πρόνοιες για ενεργοποίηση των ληπτών. Σε αυτό το πλαίσιο, με κονδύλια που εξασφαλίσαμε από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, έχουμε προσλάβει 30 εξειδικευμένους σύμβουλους απασχόλησης οι οποίοι έχουν εκπαιδευτεί και αναλάβει καθήκοντα στη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης, παρέχοντας εξατομικευμένες υπηρεσίες τοποθέτησης σε εργασία σε ομάδες υψηλής προτεραιότητας περιλαμβανομένων των ικανών προς εργασία δικαιούχων Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος.