YΠΟΙΚ: Έναρξη διαδικασίας πλήρους εξόφλησης του δανείου ΔΝΤ

YΠΟΙΚ: Έναρξη  διαδικασίας πλήρους εξόφλησης του δανείου ΔΝΤ

Οι αναφορές για το επενδυτικό πρόγραμμα πολιτογραφήσεων

 
Την έναρξη της επίσημης διαδικασίας για την πρόωρη και πλήρη εξόφληση του δανείου που έλαβε η Κυπριακή Δημοκρατία από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), μετά την εξόφληση του ρωσικού δανείου, ανακοίνωσε σήμερα ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, παρουσιάζοντας τον προϋπολογισμό του κράτους για το 2020 ενώπιον των μελών της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών.
 
 
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Γραφείου Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους Φαίδωνα Καλοζώη, το επιτόκιο του δανείου από το ΔΝΤ ανέρχεται στο 1,99%, ενώ από τις διεθνείς αγορές η Κυπριακή Δημοκρατία μπορεί να δανειστεί σήμερα με επιτόκιο γύρω στο 1%.
 
Ταυτόχρονα, ο Υπουργός Οικονομικών αναφέρθηκε σε ενδογενείς δημοσιονομικούς δυνητικούς κινδύνους, οι οποίοι αφορούν κυρίως τις αγωγές για άμεση επαναφορά των μισθών που αναλόγως της απόφασης του δικαστηρίου μπορεί να επιφέρει δημοσιονομικό κόστος της τάξης των 900 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά και τις δημοσιονομικές πτυχές του Γενικού Σχεδίου Υγείας (ΓεΣΥ).
 
 
Αναφορικά με το επενδυτικό πρόγραμμα πολιτογραφήσεων, ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ότι «και να τερματιζόταν σήμερα αυτό το σχέδιο η αναπτυξιακή δυναμική της κυπριακής οικονομίας θα παρέμενε ισχυρή και δεν θα επηρεαζόταν» και υπογράμμισε ότι την περίοδο 2016 – 2018 το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 15,2% από το οποίο μόλις το 1,2% σχετίζεται με την κατασκευαστική δραστηριότητα που σχετίζεται άμεσα με το κυπριακό επενδυτικό πρόγραμμα.
 
Αναφορικά με το δημόσιο χρέος, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι αυτό είχε φθάσει το 2018 στο 100,6%, ενώ το 2014 ήταν το πιο ψηλό και είχε φθάσει στο 108%.
 
Είπε ότι το 2019 το χρέος θα περιοριστεί στο 96% και το 2020 στο 91% και πρόσθεσε ότι «το 96% παραμένει υψηλό, αλλά όχι ασυνήθιστα υψηλό για κράτος μέλος της Ευρωζώνης, και βιώσιμο κάτω από όλα τα σενάρια», κάτι που αποτυπώνεται, όπως σημείωσε, και στις αξιολογήσεις των οίκων αξιολόγησης, την ίδια στιγμή που το κόστος εξυπηρέτησης του χρέους βρίσκεται στο χαμηλότερο σημείο που υπήρξε ποτέ.
 
«Μετά την εξόφληση του υπόλοιπου ρωσικού δανείου έχουμε προγραμματίσει και έχουμε κινήσει την επίσημη διαδικασία για την πρόωρη, πλήρη εξόφληση και του δανείου προς το ΔΝΤ», ανακοίνωσε.
 
Μεταρρυθμίσεις διαρθρωτικού χαρακτήρα
 
Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι ενώπιον της Βουλής υπάρχουν εννέα μεταρρυθμίσεις διαρθρωτικού χαρακτήρα, ενώ μία θα κατατεθεί στην Βουλή το 2020 και αφορά τη μετοχοποίηση και ιδιωτικοποίηση του Χρηματιστηρίου.
 
Συγκεκριμένα, ο Υπουργός είπε ότι οι μεταρρυθμίσεις αφορούν τα δικαστήρια, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τη Δημόσια Υπηρεσία, τη σύσταση Υφυπουργείου Καινοτομίας και Ψηφιακής πολιτικής, την απλοποίηση των διαδικασιών του επενδυτικού νόμου, τη νέα εποπτική αρχή για τον τομέα των ασφαλίσεων και των Ταμείων Προνοίας, τη μετοχοποίηση της Cyta, την παραχώρηση του κρατικού λαχείου, τη μετοχοποίηση και ιδιωτικοποίηση του Χρηματιστηρίου και το νομοσχέδιο για τους λεγόμενους mini managers.
 
Πρόγραμμα πολιτογραφήσεων
 
Αναφορικά με το επενδυτικό πρόγραμμα παραχώρησης κυπριακού διαβατηρίου σε επενδυτές, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι την περίοδο 2016 – 2018 το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 15,2% από το οποίο μόλις το 1,2% σχετίζεται με την κατασκευαστική δραστηριότητα που σχετίζεται άμεσα με το κυπριακό επενδυτικό πρόγραμμα.
 
Ανέφερε ότι οι συναλλαγές που σχετίζονται με το πρόγραμμα ανέρχονται περίπου στα 6,7 δισ. ευρώ και εξήγησε ότι οι συναλλαγές μετρούνται στο ΑΕΠ μόνο όταν αυτές οι συναλλαγές συνιστούν παραγωγή (πραγματική επένδυση).
 
 
Εξήγησε ότι μετά το 2016 που τερματίστηκε το κριτήριο των ομολόγων και των καταθέσεων, το οποίο δεν συνιστούσε παραγωγή, το πρόγραμμα είναι σχεδόν επικεντρωμένο στον κατασκευαστικό τομέα, σημειώνοντας ότι σήμερα γίνονται ενέργειες για να επικεντρωθεί σε άλλους τομείς, πέραν του κατασκευαστικού τομέα.
 
Δεν πρέπει να θεωρούμε ότι ολόκληρη η κυπριακή οικονομία, διαγράφοντας μεταξύ άλλων τους τομείς τουρισμός, υπηρεσίες, εκπαίδευσης, εμπορίου και τον ανερχόμενο ενεργειακό τομέα, σχετίζεται με αυτό το πρόγραμμα, υπογράμμισε.
 
«Και να τερματιζόταν σήμερα αυτό το σχέδιο η αναπτυξιακή δυναμική της κυπριακής οικονομίας θα παρέμενε ισχυρή και δεν θα επηρεαζόταν», υπογράμμισε, προσθέτοντας ότι «έστω και μικρή θετική συμβολή είναι καλοδεχούμενη».
 
Από φέτος οι διαδικασίες έχουν γίνει πολύ πιο αυστηρές, ανέφερε και πρόσθεσε ότι μετά την εισαγωγή των αυστηρότερων κριτηρίων τόσο ελέγχου όσο και οικονομικών κριτηρίων καταγράφεται μια μείωση στον αριθμό των αιτήσεων, αλλά δεν είναι κάτι που μας απασχολεί, όπως είπε, γιατί δεν θεωρούμε ότι υπάρχει εξάρτηση της κυπριακής οικονομίας από αυτό το σχέδιο.
 
Τραπεζικός τομέας
-------------------
Αναφορικά με τον τραπεζικό τομέα, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι έχει υπερ-τριπλασιαστεί η κεφαλαιακή επάρκεια του τραπεζικού τομέα σε σχέση με το 2012, ενώ τα ΜΕΔ που παραμένουν εντός ισολογισμού τραπεζών, όπως είπε, έχουν περιοριστεί στα 10 δισ. ευρώ, από 28-29 δισ. που ήταν στην κορύφωση τους, προσθέτοντας ότι αναμένονται περαιτέρω πράξεις πώλησης/μεταφοράς τέτοιων δανείων εκτός ισολογισμού τραπεζών.   
 
Αναφερόμενος σε δύο βασικές αδυναμίες της κυπριακής οικονομίας που οδήγησαν την Κύπρο στον Μηχανισμό, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι η μία ήταν η μη βιώσιμη πορεία του τραπεζικού τομέα και η δεύτερη η εξίσου μη βιώσιμη διαχείριση των δημοσίων οικονομικών.
 
«Αυτές οι σοβαρές αδυναμίες που αντιμετωπίζαμε τα προηγούμενα χρόνια είχαν οδηγήσει στον κλονισμό της εγχώριας και διεθνούς εμπιστοσύνης με αποτέλεσμα την διολίσθηση σε βαθιά ύφεση, ανέφερε, προσθέτοντας «και τα δύο προβλήματα έχουν αντιμετωπιστεί, είμαστε στην πέμπτη συνεχόμενη χρονιά ανάπτυξης και έχουμε πλεονάσματα που διασφαλίζουν την βιωσιμότητα του χρέους και μας έχουν οδηγήσει σε αναβαθμίσεις στην επενδυτική βαθμίδα».
 
Αναφερόμενος στο διεθνές οικονομικό κλίμα και στην πορεία της παγκόσμιας οικονομίας, ο κ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε στην ύφεση που αναμένεται στην Γερμανία και στους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε μεγάλες ευρωπαϊκές οικονομίες αλλά και στην Κίνα, προσθέτοντας ότι η αιτία φαίνεται να σχετίζεται με την ένταση του προστατευτισμού και των ανταγωνισμών στο διεθνές εμπόριο και το Brexit.
 
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία της Επιτροπής, ο κ. Γεωργιάδης ότι «δεν πρέπει να επιστρέψουμε στις παλιές κακές πρακτικές που ξοδεύαμε αλόγιστα ικανοποιώντας πρόσκαιρα διάφορες ανάγκες, αλλά αφήνοντας τελικά την οικονομίας μας χωρίς αυτά τα περιθώρια ασφαλείας με αποτέλεσμα τον εκτροχιασμό που αντιμετωπίσαμε τα προηγούμενα χρόνια».
 
«Θα έχουμε ψηλό ρυθμό ανάπτυξης και το 2019 και το 2020 λόγω της ανθεκτικότητας κάποιων βασικών παραγωγικών τομέων της οικονομίας που δεν έχουν επηρεαστεί όπως άλλοι από τις εντάσεις του προστατευτισμού και την γενικότερη επιβράδυνση που καταγράφεται στην ΕΕ», πρόσθεσε.
 
Ερωτηθείς για τι μετανιώνει κατά τη θητεία του, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι αν υπάρχει με κάτι που μετανιώνει δεν είναι για αυτά που έγιναν αλλά για κάποια επιπρόσθετα πράγματα που μπορούσαν να γίνουν γρηγορότερα, προσθέτοντας ότι «έπρεπε να προσπαθήσουμε κάποιες μεταρρυθμίσεις να τις σπρώξουμε ακόμη πιο έντονα».