Πόσο πιο ακριβά θα είναι τα αεροπορικά ταξίδια μετά την κρίση του κορωνοϊού;

Πόσο πιο ακριβά θα είναι τα αεροπορικά ταξίδια μετά την κρίση του κορωνοϊού;

Καθώς οι χώρες σχεδιάζουν την επανεκκίνηση της οικονομίας με το συνεπακόλουθο άνοιγμα των συνόρων και των επιχειρήσεών τους, οι αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται να υποδεχτούν τους πρώτους επιβάτες στη μετά lockdown εποχή. Με τι κόστος όμως;

Οι κανόνες της (σωστής) κοινωνικής αποστασιοποίησης σημαίνουν λιγότεροι επιβάτες ανά πτήση, αυτό, όμως, δεν σημαίνει και πιο ακριβά εισιτήρια; 

Πολλές εταιρείες καταργούν την επιλογή των μεσαίων καθισμάτων ενώ κρατούν την πληρότητα στο 50-60% των διαθέσιμων θέσεων. Μερικές από αυτές είναι η Delta Air Lines, η Emirates, η American Airlines, η Japan Airlines, η United, η Wizz Air και άλλες.

Πολλές άλλες, όμως, συνηθίζουν να κάνουν κρατήσεις όπως παλιά, ενώ μία εταιρεία σκέφτηκε να εκμεταλλευτεί την επιθυμία κάποιων επιβατών για κοινωνική αποστασιοποίηση. Ο χαμηλού κόστους αμερικανικός αερομεταφορέας Frontier Airlines ανακοίνωσε τo τέλος «Περισσότερου Χώρου», σύμφωνα με την οποία οι επιβάτες που θα ταξιδέψουν με τα αεροσκάφη της μεταξύ 8 Μαΐου και 31 Αυγούστου και επιθυμούν η μεσαία θέση να είναι κενή, θα μπορούν να το κάνουν πληρώνοντας επιπλέον 39 δολάρια πέραν του κόστους του εισιτηρίου τους.

Το τέλος «Περισσότερου Χώρου» έλαβε… τέλος μόλις 48 ώρες μετά την εξαγγελία του, μετά την κριτική που δέχτηκε η εταιρεία από μέλη του Κογκρέσου.

«Αναγνωρίζουμε τις ανησυχίες που ανέκυψαν σχετικά με το αν αποσκοπούμε στο όφελος από την ασφάλεια και αυτό δεν ήταν ποτέ στις προθέσεις μας», απάντησε σε επιστολή του προς τους βουλευτές ο CEO της εταιρείας.

Παρόλα αυτά, αυτός που έχει τον τελευταίο λόγο πάνω στο ζήτημα της κοινωνικής αποστασιοποίησης μέσα στα αεροσκάφη είναι η ΙΑΤΑ, η παγκόσμια ένωση αερομεταφορέων. Κι αυτή, σε ανακοίνωσή της στις 5 Μαΐου, προτρέπει κατά της επιβολής των άδειων μεσαίων καθισμάτων.

«Η IATA ουσιαστικά λέει ότι η οικονομική υγεία των αεροπορικών εταιρειών έχει μεγαλύτερη σημασία από την υγεία των υπαλλήλων ή των πελατών τους», σχολιάζει ο Henry Harteveldt, αναλυτής αεροπορικών εταιρειών στο Atmosphere Research Group. «Αυτό το δελτίο Τύπου περιλαμβάνει μια εκτίμηση ότι τα αεροπορικά εισιτήρια θα πρέπει να αυξηθούν εάν οι αερομεταφορείς υποχρεούνται να αφήσουν άδεια τα μεσαία καθίσματα. Εάν η ζήτηση παραμείνει χαμηλή και οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να ανταγωνιστούν για έναν περιορισμένο αριθμό ταξιδιωτών, τα αεροπορικά εισιτήρια πιθανότατα θα χρησιμοποιήσουν χαμηλούς ναύλους για να προσελκύσουν όσους περισσότερους ταξιδιώτες μπορούν».

 

 

Για να αποκατασταθεί, όμως, η ζήτηση αυτή, θα πρέπει πρώτα να αποκατασταθεί το αίσθημα ασφάλειας.

«Ο φόβος και η εμπιστοσύνη θα είναι τα κυρίαρχα αισθήματα στο μυαλό των ταξιδιωτών κατά τη διάρκεια του προγραμματισμού ενός ταξιδιού, και αν ένας άνθρωπος δεν αισθάνεται ότι μία αεροπορική εταιρεία σέβεται την υγεία του, θα βρει μία άλλη που θα το κάνει», λέει.

Η τιμή του πετρελαίου πέφτει, θα επηρεάσει αυτό τις πτήσεις;

Το αργό πετρέλαιο, αφού μετατραπεί σε καύσιμη ύλη είναι ο τροφοδότης της αεροπλοΐας. Η τιμή της περιλαμβάνεται στο κόστος του εισιτηρίου ως τέλος «ΥQ». Στα τέλη Απριλίου, η τιμή του αργού πετρελαίου κατακρημνίστηκε στα τάρταρα.

Για μια τακτική πτήση της British Airways, στην οικονομική θέση, μεταξύ Λονδίνου και Γιοχάνεσμπουργκ τον Αύγουστο του 2020, το τέλος YQ αντιστοιχεί σε 189 αγγλικές λίρες, δηλαδή στο 30% της συνολικής τιμής του εισιτηρίου 610 λιρών.

Πόσο πρόθυμη είναι η British Airways να περάσει στην τελική τιμή του εισιτηρίου την πτώση στις τιμές του πετρελαίου, μειώνοντας έτσι το κόστος του ταξιδιού για τον επιβάτη; Μακάρι να ήταν τόσο απλό:

«Τα καύσιμα αεριωθούμενων αεροσκαφών αντιπροσωπεύουν συνήθως το 20-25% των λειτουργικών εξόδων μιας αεροπορικής εταιρείας», δήλωσε ο Manoel Suhet στο CNNi. Ο Suhet, Διευθύνων Σύμβουλος της Business Traveler Deals και πρώην στέλεχος αεροπορικών εταιρειών με πείρα πάνω στη διεθνή διανομή πετρελαίου, εκτιμά ότι εάν οι τιμές του αργού πετρελαίου και των καυσίμων των αεροπλάνων συνεχίσουν να μειώνονται, οι αερομεταφορείς μπορεί να επωφεληθούν από αυτό το περιβάλλον χαμηλότερων τιμών, αλλά δύσκολα αυτό θα περάσει τους επιβάτες.

«Πολλές αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν την αντιστάθμιση καυσίμων για να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο μεταβλητότητας των τιμών των καυσίμων συμφωνώντας να αγοράσουν μια ορισμένη ποσότητα πετρελαίου στο μέλλον σε μια καθορισμένη τιμή», λέει ο Suhet. «Και οι αεροπορικές εταιρείες προσαρμόζουν αυτές τις στρατηγικές στο τρέχον κλίμα, για να βελτιώσουν τη θέση των ταμειακών ροών με τον εξορθολογισμό του κόστους».

Με άλλα λόγια, παρόλο που το πετρέλαιο είναι φθηνό, τα καύσιμα των αεροσκαφών εξακολουθούν να χρειάζονται διύλιση από αυτό, μια διαδικασία που προσθέτει στην τιμή και η διάθεση μετρητών τώρα για να αγοραστούν μελλοντικά καύσιμα δεν είναι ακριβώς στην κορυφή της λίστας των αερομεταφορέων.