Ακτοπλοϊκή Σύνδεση Κύπρου Ελλάδας: Πότε ξεκινούν δρομολόγια - Διάρκεια ταξιδιού και τιμές (vid)

Ακτοπλοϊκή Σύνδεση Κύπρου Ελλάδας: Πότε ξεκινούν δρομολόγια - Διάρκεια ταξιδιού και τιμές (vid)

Πράσινο φως για την επαναλειτουργία της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας άναψε η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την Παρασκευή που μας πέρασε.

Με την ευκαιρία της αλλαγής της ηγεσίας του Υφυπουργείου Ναυτιλίας πραγματοποιήθηκε σήμερα, στο Προεδρικό Μέγαρο, δημοσιογραφική διάσκεψη της Υφυπουργού πάρα το Προέδρω κας Νατάσας Πηλείδου, στην οποία παρουσιάστηκε ο απολογισμός του Υφυπουργείου Ναυτιλίας για τα δυόμισι χρόνια από το διορισμό της ως η πρώτη Υφυπουργός της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Η κα Πηλείδου ανέφερε ότι το σχέδιο δράσης που έχει υλοποιήσει το Υφυπουργείο Ναυτιλίας εστιάζεται γύρω από τους πυλώνες της Εθνικής Στρατηγικής για περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής ναυτιλίας. Συγκεκριμένα, τονίστηκαν οι προσπάθειες που έγιναν για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών και τη μετάβαση στη ψηφιακή εποχή, την προώθηση της Γαλάζιας Ανάπτυξης καθώς επίσης τη βελτίωση των επιπέδων ασφάλειας και την προστασία του περιβάλλοντος.

Κατά τη διάρκεια της διάσκεψης η κα Πηλείδου αναφέρθηκε στην επιτυχία που σημείωσε η επανέγκριση του φορολογικού συστήματος της Κύπρου από την ΕΕ για ακόμη 10 χρόνια. «Η εξέλιξη αυτή διασφαλίζει στην ναυτιλιακή βιομηχανία κλίμα σταθερότητας και εμπιστοσύνης» τόνισε.

Αναφέρθηκε επίσης στην αναβάθμιση της εικόνας της Κύπρου ως ναυτιλιακό κέντρο, στα μέτρα βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού νηολογίου με την αναθεώρηση της τιμολογιακής πολιτικής και την απλούστευση των διαδικασιών εγγραφής πλοίων. Έμφαση δόθηκε επίσης στα μέτρα στήριξης της ναυτιλίας κατά την κρίση της πανδημίας.

«Θετική έκβαση είχε και η πολυπόθητη θαλάσσια σύνδεση Κύπρου – Ελλάδας» επεσήμανε η κα Πηλείδου. Μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις με την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες άρχισαν το Ιούλιο του 2019, το Υφυπουργείο Ναυτιλίας έχει εξασφαλίσει την έγκριση της ΕΕ για την παροχή επιδότησης μέγιστου ύψους 6 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως με σκοπό την επαναλειτουργία της θαλάσσιας σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας.

Σύμφωνα με την απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού ημερομηνίας 3 Ιουλίου 2020, η λειτουργία της θαλάσσιας επιβατικής γραμμής μεταξύ Κύπρου – Ελλάδας θεωρείται Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ) σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από κρατικά κονδύλια.
«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για τη θετική αυτή εξέλιξη», τόνισε η Υφυπουργός Ναυτιλίας παρά τω Προέδρω, κα Νατάσα Πηλείδου. «Έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την υλοποίηση του έργου αυτού, αφού η εξασφάλιση της έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι κομβική και αποτελεί προϋπόθεση για τις περαιτέρω συναφείς ενέργειες. Ωστόσο, παραμένει ακόμα αρκετός δρόμος μπροστά μας καθώς επόμενο βήμα είναι η διεξαγωγή ανοικτού διαγωνισμού», εξήγησε η κα Πηλείδου.

Οι όροι των εγγράφων του διαγωνισμού έχουν διαμορφωθεί σύμφωνα με τους κανόνες της Ε.Ε. έτσι ώστε να διασφαλίζεται ότι η επιδότηση θα καλύπτει μόνο το κόστος που απαιτείται για τη διαχείριση της ΥΓΟΣ (δηλαδή μόνο το κόστος μεταφοράς των επιβατών και όχι του φορτίου), ότι δεν θα προκαλείται αθέμιτος ανταγωνισμός και ότι θα αποφεύγεται η υπεραντιστάθμιση (overcompensation). «Η Σύμβαση Ανάθεσης που θα υπογραφεί με τον επιτυχόντα προσφοροδότη θα είναι για τρία χρόνια με δικαίωμα ανανέωσης για άλλα τρία χρόνια», ανέφερε η κα Πηλείδου.

Η Θαλάσσια Σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας θα πραγματοποιείται με επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο, Ro-Pax, το οποίο θα μεταφέρει επιβάτες και τα συνοδευόμενα αυτοκίνητά τους καθώς και φορτίο, και θα περιλαμβάνει το δρομολόγιο μετ’ επιστροφής από το λιμάνι Λεμεσού ή Λάρνακας προς Πειραιά και ενδεχομένως ένα ενδιάμεσο σταθμό.

Το δρομολόγιο που θα εκτελείται μια φορά τη βδομάδα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάϊο – Σεπτέμβρη) και μια φορά κάθε δύο βδομάδες κατά τους χειμερινούς μήνες (Οκτώβρη – Απρίλη), αναμένεται να εμπλουτίσει τα διαθέσιμα μέσα μεταφοράς και να δημιουργήσει ένα νέο τμήμα της αγοράς για καταναλωτές/ ταξιδιώτες προς/ από την Κύπρο και την Ευρώπη.

«Στόχος του Υφυπουργείου Ναυτιλίας», σημείωσε η κα Πηλείδου «είναι όπως το εγχείρημα αυτό ενισχύσει τη συνδεσιμότητα της Κύπρου με την Ηπειρωτική Ευρώπη. Επί του παρόντος, το μόνο διαθέσιμο μέσο μεταφοράς προς και από την Κύπρο είναι οι αερομεταφορές».

Κλείνοντας, η κα Πηλείδου ευχαρίστησε την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων της Κυπριακής Δημοκρατίας για τη σχετική καθοδήγηση που πρόσφεραν και την άψογη συνεργασία τους.

Οι τιμές αναλυτικά

Το δρομολόγιο θα εκτελείται από επιβατηγό πλοίο, το οποίο θα πρέπει να φέρει σημαία ΕΕ/ΕΟΧ, η οποία να εντάσσεται στην Λευκή Λίστα του Μνημονίου των Παρισίων, με ηλικία όχι άνω των 35 ετών, καθώς και να είναι ενταγμένο με Νηογνώμονα μέλος του IACS και αναγνωρισμένο από την ΕΕ.

Θα πρέπει, δε, να υπάρχει ελάχιστη δυνατότητα μεταφοράς 200 επιβατών και διαθεσιμότητα καμπινών για τουλάχιστον 140 άτομα, εάν η διάρκεια του ταξιδιού υπερβαίνει τις 16 ώρες.

Σε ό,τι αφορά τα κόμιστρα, αυτά ορίζονται ως εξής: 50 ευρώ για αεροπορική θέση μονής διαδρομής και 80 μετ’ επιστροφής, καθώς 80 ευρώ για μονή καμπίνα μίας διαδρομής και 120 μετ’ επιστροφής.

Τα παιδιά μέχρι 24 μηνών θα ταξιδεύουν δωρεάν, ενώ από 2 έως 12 ετών θα υπόκεινται σε διαφοροποιημένα ή μειωμένα κόμιστρα.

Τα οχήματα θα κοστίζουν 75 ευρώ για τη μονή διαδρομή και 150 μετ’ επιστροφής, ενώ οι μοτοσικλέτες των επιβατών θα κοστίζουν 50 ευρώ για μονή διαδρομή και 100 μετ’ επιστροφής. Οι τιμές αυτές ισχύουν χωρίς τα λιμενικά τέλη.

Αν και όλα δείχνουν ότι κυρίως λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, είναι δύσκολη η έναρξη του δρομολογίου μέσα στο 2020, εντούτοις -κατέληξε η κ. Πηλείδου- υπάρχει ενδιαφέρον από ελληνικές, κυπριακές αλλά και άλλες εταιρείες.

Η οριστικοποίηση της διαδικασίας θα γίνει μετά από συνεργασία με τον Γενικό Λογιστήριο, το υπουργείο Οικονομικών, αλλά και την προκήρυξη ανοικτής διαδικασίας προσφορών σύμφωνα με τον περί της Ρύθμισης των Διαδικασιών Σύναψης Δημοσίων Συμβάσεων και για Συναφή Θέματα Νόμο του 2016 (Ν.73(Ι)/2016).

Τα δρομολόγια

Τα δρομολόγια είναι εφικτό να ξεκινήσουν σίγουρα πριν την επόμενη καλοκαιρινή περίοδο, ανέφερε η κ. Πηλείδου. Το δρομολόγιο εναπόκειται στον προσφοριοδότη να αποφασίσει ποιο θα είναι, αν θα είναι Λεμεσός-Πειραιάς ή Λάρνακα-Πειραιάς ή να έχει και κάποιο σταθμό ενδιάμεσα. Κατά την άποψή της η Κρήτη ή η Ρόδος είναι οι δύο πιθανοί σταθμοί. Πρόσθεσε ότι ένας θα είναι ο σταθμός ώστε να μην είναι μεγάλη η διάρκεια του ταξιδιού.

Διάρκεια ταξιδιού

Όπως ανέφερε, η συνολική διάρκεια του ταξιδιού κυμαίνεται από 16 μέχρι 36 ώρες. Σχολίασε ότι είναι αρκετά απομακρυσμένο το ενδεχόμενο να βρεθούν πολύ γρήγορα πλοία τη δεδομένη στιγμή τόσο λόγω του κόστους όσο και λόγω της χωρητικότητας τέτοιων πλοίων.

Κάθε πόσο;

Μία φορά την εβδομάδα το καλοκαίρι και μία φορά κάθε δύο εβδομάδες τους χειμερινούς μήνες. Υπάρχει ενδεχόμενο τροποποίησης ανάλογα με τη ζήτηση.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ, ALPHA