Καδής: Η δημοκρατική εκπαίδευση αντίδοτο στον εξτρεμισμό

Καδής: Η δημοκρατική εκπαίδευση αντίδοτο στον εξτρεμισμό

Την εισαγωγή της εκπαίδευσης για τη δημοκρατική συμμετοχή των πολιτών, την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών στα θέματα της πρόληψης του εξτρεμισμού, αλλά και τη διεύρυνση της έρευνας και των στρατηγικών συνεργασιών με τρίτες χώρες για το ζήτημα, προανήγγειλε με συνέντευξη που παραχώρησε στο ΚΥΠΕ από τις Βρυξέλλες, ο Υπουργός Παιδείας Κώστας Κάδης.

Ο Υπουργός συμμετείχε στην Υπουργική Διάσκεψη του Συμβουλίου της Ευρώπης για την αντιμετώπιση της ριζοσπαστικοποίησης και του εξτρεμισμού και αναφέρθηκε λεπτομερώς στη στρατηγική που και η Κύπρος, αλλά και τα άλλα κράτη της ΕΕ, σκοπεύουν να εφαρμόσουν για την αντιμετώπιση του προβλήματος μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ερωτηθείς για το πού κατέληξε η Υπουργική Διάσκεψη του Συμβουλίου της Ευρώπης στις Βρυξέλλες για την αντιμετώπιση της ριζοσπαστικοποίησης και του εξτρεμισμού, ο Υπουργός Παιδείας απάντησε πως “η σημερινή έξαρση του βίαιου εξτρεμισμού, τόσο στην Ευρώπη όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, έχει δημιουργήσει για άλλη μια φορά την ανάγκη να ενισχυθεί η αποστολή της εκπαίδευσης και ο ρόλος του σχολείου στη διαμόρφωση ενεργών και δημοκρατικών πολιτών.
Οι Υπουργοί Παιδείας των 50 κρατών μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης επιβεβαιώσαμε μέσα από μια ισχυρή πολιτική και πανευρωπαϊκή δήλωση τη σημασία της εκπαίδευσης για την προώθηση της δημοκρατίας και της διαπολιτισμικής κατανόησης καθώς και την καταπολέμηση της ριζοσπαστικοποίησης και της εξτρεμιστικής βίας”.
Οπως σημείωσε, “μέσα από τη διακήρυξη στην οποία έχουμε καταλήξει οι Υπουργοί Παιδείας του Συμβουλίου της Ευρώπης υιοθετούμε ένα πλαίσιο δεξιοτήτων, το οποίο πρέπει να διέπει του εκπαιδευόμενους σε κάθε βαθμίδα της εκπαίδευσης, κάθε εκπαιδευτικού συστήματος".

Κληθείς να διευκρινίσει τα μέσα τα οποία τα εκπαιδευτικά συστήματα θα χρησιμοποιήσουν προς αυτόν τον σκοπό εξήγησε ότι: “είναι ουσιαστικά μια σειρά από δεξιότητες ενάντια στη ριζοσπαστικοποίηση και τον εξτρεμισμό, που προωθούν την εκπαίδευση για τη δημοκρατία. Το Συμβούλιο της Ευρώπης έχει διαμορφώσει ένα πλαίσιο με πρακτικές μέσα από τις οποίες θα μπορούσαμε να εμβολιάσουμε τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών, με αυτές τις δεξιότητες που θα πρέπει να έχουν οι πολίτες στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο. Στη δική μας παρέμβαση δηλώσαμε την πρόθεση της Κύπρου να υιοθετήσει το περιεχόμενο της διακήρυξης, στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που εφαρμόζει αυτή την περίοδο”.

Απαντώντας σε ερώτηση για το ρόλο της έρευνας ως προς τον προσδιορισμό των αιτίων της ριζοσπαστικοποίησης ο Υπουργός απάντησε πως “το κομμάτι της έρευνας αναφέρθηκε περιφερειακά, ασφαλώς η έρευνα έχει πολύ σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει, ιδιαίτερα στο να ανιχνεύσει τις ρίζες συμπεριφορών όπως είναι αυτές που βιώνουμε τελευταία. Είναι βέβαιο, και το θεωρώ και ως ερευνητής, πως τέτοια προγράμματα διερεύνησης ακριβώς, των καταβολών αυτών των ακραίων συμπεριφορών που βιώνουμε την τελευταία περίοδο, θα αναπτυχθούν οπωσδήποτε”.

Ο Υπουργός, κληθείς να διευκρινίσει το πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας με τις χώρες της Μεσογείου που ανέφερε στη χθεσινή του ομιλία στο συνέδριο, είπε ότι “στο περιθώριο της Υπουργικής Διάσκεψης είχαμε την ευκαιρία να συναντηθούμε με τη διευθύντρια για θέματα δημοκρατίας του Συμβουλίου της Ευρώπης, κ.Μάρκοβιτς, με την οποία συζητήσαμε την ανάληψη από την Κύπρο της προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρώπης από το Νοέμβριο του 2016 ως το Μάιο του 2017”.
Η συζήτησή τους, πρόσθεσε, “επικεντρώθηκε στη διοργάνωση μιας υπουργικής διάσκεψης που ουσιαστικά θα είναι η συνέχεια της Υπουργικής στην οποία συμμετείχαμε τώρα. Στο πλαίσιο της διάσκεψης που θα διοργανωθεί στην Κύπρο, θεωρήσαμε ότι θα ήταν σκόπιμο να προσκληθούν, πέρα από τα κράτη μέλη του Συμβουλίου της Ευρώπης, οι χώρες της μεσογειακής λεκάνης, γιατί αντιμετωπίζουν επίσης έντονα φαινόμενα εξτρεμισμού, θρησκευτικού φανατισμού, που επηρεάζουν τη ροή προσφύγων προς την Ευρώπη. Αυτό που επισημάναμε στη δική μας παρέμβαση είναι ότι, αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά τα προβλήματα αυτά θα πρέπει να αναζητήσουμε τη συνεργασία όλων”.

Σε σχέση με τη συνεργασία Συμβουλίου της Ευρώπης και Ευρωπαϊκής Ένωσης και την ανταλλαγή τεχνογνωσίας για το θέμα, ο κ. Καδής τόνισε ότι “αυτό θα έλεγα ότι ήταν κυρίαρχο ιδιαίτερα στο ξεκίνημα της διάσκεψης με την παρουσία του κοινοτικού επιτρόπου του κ. Ναβράβικς, ο οποίος με την εισαγωγική του ομιλία αυτό το μήνυμα ήθελε να περάσει, ότι ακριβώς ΕΕ και ΣτΕ θα πρέπει να συντονιστούν και να συνεργαστούν για την προώθηση της εκπαίδευσης για τη δημοκρατία και τη διαμόρφωση δημοκρατικών πολιτών".

Ερωτηθείς σχετικά με τα αίτια που οδηγούν νέους μουσουλμάνους Ευρωπαίους σε απόρριψη των δυτικών αξιών, ο Υπουργός Παιδείας δήλωσε: “Θα σας μεταφέρω την προσωπική μου άποψη, ο τρόπος με τον οποίο μεγάλωσαν και το περιβάλλον το οποίο βίωσαν αυτοί οι άνθρωποι δεν τους έδωσαν διεξόδους ώστε να αγκαλιάσουν και να ενστερνιστούν τις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες. Δεν τους έδωσαν λύσεις. Δεν τους έχουν εμπνεύσει. Και ακριβώς εκεί είναι που το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να στοχεύσει, στο να αγκαλιάσει αυτούς τους ανθρώπους. Η περιθωριοποίηση τους φέρνει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα. Η προσπάθεια θα είναι να τους προσεγγίσεις, να τους ενσωματώσεις και να τους μεταφέρεις ακριβώς βιώματα που τους παρέχουν διεξόδους και στην προσωπική τους ζωή και μια αισιόδοξη προοπτική μέσα από τις ευρωπαϊκές αξίες".

Τέλος, ο Υπουργός ανέφερε ότι σε σχέση με την επιτήρηση των λατρευτικών χώρων των μουσουλμάνων στην Ευρώπη, ως πιθανών χώρων διάδοσης εξτρεμιστικών ιδεών, “δεν έγινε λόγος για τους χώρους λατρείας. Εγώ πιστεύω ότι το να περιορίσει κανείς τα θρησκευτικά δικαιώματα θα φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα και εγώ δεν πιστεύω ότι υπάρχει θρησκεία, η οποία να ωθεί στον εξτρεμισμό. Είναι ο τρόπος με τον οποίο ερμηνεύουν κάποιοι που δημιουργεί τα προβλήματα. Δεν τέθηκε όμως τέτοιο ζήτημα. Είναι θέμα του πώς το κρίνει κάθε χώρα, ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην κάθε χώρα”.