ΥΠΟΙΚ: Η παραχώρηση δωρεάν μετοχών επέσπευδε την ιδιωτικοποίηση της ΣΚΤ

ΥΠΟΙΚ: Η παραχώρηση δωρεάν μετοχών επέσπευδε την ιδιωτικοποίηση της ΣΚΤ

Η απόφαση για τη διάθεση του 25% του μετοχικού κεφαλαίου της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας δεν εμπόδιζε την προώθηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του Συνεργατισμού αλλά επέτρεπε την ταχύτερη υλοποίησή της, δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης.

Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε πως μετά τις ενστάσεις τόσο από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (ΕΕΜ) όσο και από την Κεντρική Τράπεζα, το Υπουργικό Συμβούλιο δεν ακύρωσε την απόφαση αλλά τη διαφοροποίησε φέρνοντας μπροστά την προσέλκυση επενδυτή.

«Παρά το ότι νομικά δεν μπορεί ο επόπτης να πει σε ένα μέτοχο τι θα κάνει τις μετοχές του, επαναλαμβάνω, πως όταν μέσα από το διάλογο με τον ΕΕΜ διαφάνηκε πως είχε έντονη άποψη, η κυβέρνηση ενημερώθηκε και δεν είχε κανένα πρόβλημα να διαφοροποιήσει κάπως την απόφαση», ανέφερε ο κ Γεωργιάδης καταθέτοντας ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για τη κατάρρευση του Συνεργατισμού και συμπλήρωσε: «Δηλαδή τη φάση β’ να τη φέρουμε μπροστά, αυτό μας ζήτησε η κ. Νουί, δηλαδή η είσοδος των στρατηγικών επενδυτών πρώτη και να ακολουθήσει η ένταξη στο Χρηματιστήριο».

Απαντώντας σε ερωτήσεις του προέδρου της Επιτροπής Γεωργίου Αρέστη γύρω από τη δωρεάν διάθεση των μετοχών, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως «δεν ακυρώθηκε ποτέ η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, (αλλά) διαφοροποιήθηκε η σειρά υλοποίησης της απόφασης του υπουργικού Συμβουλίου».

Ο κ. Γεωργιάδης υπεραμύνθηκε της απόφασης για παραχώρηση δωρεάν μετοχών, υποστηρίζοντας πως με την παραχώρηση του 25% επιτυγχάνετο η συμμόρφωση με το κριτήριο της διασποράς του μετοχικού κεφαλαίου, έτσι ώστε οι μετοχές του Συνεργατισμού να μπορούν να ενταχθούν στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Κύπρου, ενώ δεν αποδέχθηκε πως η κυβέρνηση καθυστέρησε στην προώθηση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του Συνεργατισμού.

«Όχι το χρονοδιάγραμμα (για έναρξη της ιδιωτικοποίησης) ήταν Σεπτέμβριο του 2018, βρισκόμασταν στη Άνοιξη του 2017, Η κίνηση της κυβέρνησης θα επέτρεπε την επίσπευση της διαδικασίας», είπε.

Τέσσερις επισημάνσεις για την πορεία του Συνεργατισμού

Εξάλλου, ο κ. Γεωργιάδης ξεκίνησε την κατάθεση αναγιγνώσκοντας μια σύντομη γραπτή δήλωση, στην οποία τόνισε πως με την κρατική ένεση των 1.5 δις το 2013 στον Συνεργατισμό αποφεύχθηκε τον κούρεμα καταθέσεων, παραθέτοντας τρεις «βασικές», όπως είπε επισημάνσεις για τον Συνεργατισμό.

«Πρώτο: Έχοντας υπόψη και τα όσα ακούστηκαν στην Επιτροπή σας, το ερώτημα που τίθεται δεν είναι πως και γιατί οδηγήθηκε ο Συνεργατισμός σε αδιέξοδο το 2013. Το ερώτημα είναι πως και άντεξε ο Συνεργατισμός μέχρι το 2013; Πως επιτράπηκε σε ένα τέτοιο οργανισμό να λειτουργεί και να διαχειρίζεται τις καταθέσεις του κόσμου μέχρι το 2013; Κατ’ ακρίβεια, δεν ήταν καν ένας οργανισμός. Ήταν ένα χαλαρό δίκτυο πιστωτικών ιδρυμάτων που λειτουργούσαν χωρίς αξιόπιστες διαδικασίες, χωρίς έλεγχο, χωρίς εποπτεία, χωρίς την κατάλληλη στελέχωση», είπε, με ιδιαίτερα προβληματικές διαδικασίες παραχώρησης δανείων ήταν ιδιαίτερα προβληματικές.

«Δίνονταν δάνεια αλόγιστα, χωρίς αξιολόγηση της δυνατότητας αποπληρωμής. Δίνονταν ακόμη δάνεια στους ίδιους τους διοικούντες, μέχρι και σε ανύπαρκτα πρόσωπα», είπε.

Σύμφωνα με τον ΥΠΟΙΚ, στα 10 χρόνια πριν από την κορύφωση της κρίσης, από το 2002 μέχρι το 2012, τα δάνεια του Συνεργατισμού υπερ-τριπλασιάστηκαν και από 4.5 δις έφτασαν στα 14 δις.

«Το χειρότερο, κανείς δεν παρακολουθούσε εάν αυτά τα δάνεια εξυπηρετούνταν ή όχι. Κατ’ ακρίβεια, εάν υπήρχε επαρκής εξασφάλιση από κάποιο ακίνητο, εάν υπήρχε κάποια υποθήκη, το δάνειο θεωρείτο πάντοτε εξυπηρετούμενο, έστω και εάν δεν είχε πληρωθεί ποτέ ούτε και ένα ευρώ», πρόσθεσε, σημειώνοντας πως «ο διαγνωστικός έλεγχος που διεξήχθη το 2012/13 απεκάλυψε τα προβλήματα που ως τότε, κάποιοι έκρυβαν κάτω από το χαλί».

Η δεύτερη επισήμανση του κ. Γεωργιάδη είναι πως η κρατική ενίσχυση του 2013 δεν εξαφάνισε τα προβλήματα του Συνεργατισμού, αλλά «απέτρεψε κούρεμα καταθέσεων και στο Συνεργατισμό. Ήταν μια πολιτική απόφαση σε επίπεδο ευρωπαϊκών θεσμών, την οποία ο ίδιος ο πρόεδρος της Δημοκρατίας φρόντισε να διασφαλίσει».

Λέγοντας πως ο Συνεργατισμός λειτουργούσε με αρνητικά κεφαλαία, ο κ. Γεωργιάδης είπε πως άρα η κρατική ενίσχυση έκλεισε μια τρύπα, ένα έλλειμμα, προσθέτοντας πως οι διαδικασίες εταιρικής διακυβέρνησης του Συνεργατισμού ήταν εξίσου ανύπαρκτες.

«Δόθηκε λοιπόν κρατική ενίσχυση, για να μην γίνει κούρεμα, για να εξασφαλιστεί χρόνος, για να αρχίσουν να δημιουργούνται δομές τράπεζας και για να καταστεί τελικά εφικτή, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, η ιδιωτικοποίηση του Συνεργατισμού. Αυτή ήταν η προδιαγεγραμμένη και απόλυτα σωστή πορεία», είπε.

Η τρίτη επισήμανση, σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, αφορούσε την πρόοδο που έγινε μετά το 2013 μέχρι το 2017 στον Συνεργατισμό, η οποία ήταν «σημαντική», όπως είπε.

Σύμφωνα με τον κ. Γεωργιάδη, ο Συνεργατισμός παρουσίασε οργανική κερδοφορία 750εκ, έδωσε κυρίως από το 2016 και μετά, καινούργια δάνεια ύψους σχεδόν 1 δις, πολύ καλής ποιότητας, με το ποσοστό αθέτησης να περιορίζεται στο 1%.

«Τα παλαιά ΜΕΔ, που στη πρώτη καταγραφή που έγινε το 2014 με βάση τους νέους ορισμούς, ανήλθαν στα 7.5 δις και τα οποία κορυφώθηκαν στο τέλος του 2015 στα 7.7 δις, άρχισαν να περιορίζονται από τις αρχές του 2016 και μέχρι το τέλος του 2017 περιορίστηκαν στα 6.4 δις, πιο κάτω δηλαδή από τον στόχο που είχε θέσει η ΚΤΚ για μείωση στα 6.5 δις», είπε, για να προσθέσει ωστόσο πως παρ’ όλα αυτά, τα ΜΕΔ παρέμειναν ως ο βασικός επιβαρυντικός παράγοντας για τον Συνεργατισμό, που εξακολουθούσε, παρά την πρόοδο, να αποτελεί τον αδύναμο κρίκο για το τραπεζικό μας σύστημα.

Τέλος, η τέταρτη επισήμανση αφορούσε το μεταβαλλόμενο ευρωπαϊκό εποπτικό πλαίσιο, λέγοντας χαρακτηριστικά πώς «δεν πρέπει να κάνουμε το λάθος και να περιορίζουμε την θεώρηση μας στον δικό μας μικρόκοσμο».

Λόγω της έναρξης της λειτουργίας τους Τραπεζικής Ένωσης από το 2014 «το κοινό ρυθμιστικό πλαίσιο έχει γίνει πολύ πιο αυστηρό και η εποπτεία, που έχει μεταφερθεί στο επίπεδο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, είναι πολύ πιο απαιτητική».

«Είναι σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο», εξήγησε, «που η κυβέρνηση έλαβε πρόσφατα καθοριστικές αποφάσεις σε σχέση με τον Συνεργατισμό. Αποφάσεις, που όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει, αποτελούν συνέχεια και ολοκληρώνουν τα μέτρα στήριξης του 2013».

Υπεραμύνθηκε της απόφασης για τον διαχωρισμό του Συνεργατισμού και τη απόκτηση του εξυπηρετούμενου μέρους του από την Ελληνική Τράπεζα, λέγοντας πως αυτή «δεν ήταν αρνητική εξέλιξη, ούτε και ήταν λύση ανάγκης».

Χαρακτήρισε την απόφαση ως δύσκολη πολιτικά και κατέληξε: «Ήταν κίνηση που μας επιτρέπει να έχουμε στη χώρα μας τραπεζικά ιδρύματα που θα στηρίζονται σε στέρεα θεμέλια και θα είναι απαλλαγμένα από τις παθογένειες και τα λάθη του παρελθόντος, όπως ακριβώς είχα δηλώσει δημοσίως, εκ μέρους της κυβέρνησης, στις 15 Ιουνίου, αμέσως μετά τις αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου».

ΠΗΓΗ ΚΥΠΕ