Αντιδράσεις για την απόφαση να μην γυρίσουν στα σχολεία τα παιδιά με ειδικές ανάγκες

Αντιδράσεις για την απόφαση να μην γυρίσουν στα σχολεία τα παιδιά με ειδικές ανάγκες

Αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις προκλήθηκαν από την απόφαση του Υπ. Παιδείας χθες, σχετικά με τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και την μη επιστροφή τους στα σχολεία.

 Απαντώντας στα όσα καταλογίζουν στο Υπουργείο, γονείς παιδιών ο Πρόδρομος Προδρόμου σήμερα ανέφερε ότι ότι η προσέλευση στα σχολεία ήταν ικανοποιητική, καθώς η πλειοψηφία των μαθητών επέστρεψε στις τάξεις. 

Όπως χαρακτηριστικά είπε, η χαρά της επιστροφής νίκησε τον φόβο, τόσο των γονέων, όσο και των μαθητών. Παράλληλα, ο υπουργός Παιδείας απάντησε και στις επικρίσεις για την απόφαση να μην προσέλθουν στις τάξεις μαθητές με ειδικές ανάγκες.

Ο Πρόδρομος Προδρόμου ανέφερε ότι η αποφαση λήφθηκε στη βάση επισημάνσεων των ειδικών και επιστημόνων, προσθέτοντας πως τα παιδιά αυτά χρειάζονται ιδιαίτερα μέτρα προφύλαξης, καθώς είναι παιδιά που δεν μπορούν να φροντίσουν μόνα τους τον εαυτό τους.

Σημείωσε ακόμη εντός των ημερών θα υπάρξει τελική απόφαση για το θέμα αυτό, υπογραμμίζοντας ότι κανένας δεν αποκλείεται από τα σχολεία.

Διαψεύδει ο Καραγιάννης

Μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha ο δρ. Πέτρος Καραγιάννης ερωτηθείς σχετικά με τα όσα ανέφερε ο Υπ. Παιδείας, ανέφερε ότι δεν έγινε ξεχωριστή συζήτηση σχετικά με το κατά πόσο θα πρέπει τα παιδιά με ειδικές ανάγκες να μην επιστρέψουν στα σχολεία. Σημείωσε ότι η συζήτηση αφορούσε γενικά την επιστροφή των παιδιών και ο ίδιος δεν θυμάται να συζήτησαν ειδικά για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Βλέπει διακρίσεις η Επ. Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού

Μεγάλη ανησυχία σε μαθητές, γονείς και σχολικές μονάδες έχει προκαλέσει η «Ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας αναφορικά με τη φοίτηση παιδιών με ειδικές ανάγκες», ημερομηνίας 20/5/2020, καθώς επίσης, τα τηλεφωνήματα που δέχτηκαν το τελευταίο εικοσιτετράωρο γονείς παιδιών με αναπηρία από διδακτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων, αποτρέποντας την προσέλευση των παιδιών τους στα σχολεία, στη βάση της συμμόρφωσης με το περιεχόμενο της εν λόγω Ανακοίνωσης.

Η Ανακοίνωση επικαλείται το πρόσχημα της λήψης «ειδικών ή ενισχυμένων προστατευτικών μέτρων», «ειδικότερα όσον αφορά την υγειονομική ασφάλεια των παιδιών που φοιτούν στις Ειδικές Μονάδες ή παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα υγείας και προσαρμογής, των οποίων οι ανάγκες εξυπηρετούνται από σχολικούς βοηθούς/συνοδούς». Εντούτοις, η Ανακοίνωση ουσιαστικά επιβάλλει στα παιδιά με αναπηρία να υποβληθούν σε πολύπλοκες και χρονοβόρες διαδικασίες και εξετάσεις, καθώς επίσης στην υποχρεωτική διενέργεια εργαστηριακού ελέγχου για COVID-19, ώστε να κριθεί από ειδική επιτροπή το ενδεχόμενο φοίτησης «των παιδιών αυτής της κατηγορίας».

Η εν λόγω Ανακοίνωση δημοσιοποιήθηκε μόλις λίγες ώρες πριν το άνοιγμα των Δημοτικών Σχολείων και Γυμνασίων και αφότου προηγήθηκε σωρεία εγκυκλίων, πρωτοκόλλων και συναφών ανακοινώσεων, στα οποία δεν γινόταν καμία αναφορά σε οποιεσδήποτε ειδικές πρόνοιες για οποιεσδήποτε «ειδικές κατηγορίες», όπως τις κατονομάζει το ΥΠΠΑΝ. Η μόνη σχετική αναφορά που περιλαμβάνεται στο Υγειονομικό Πρωτόκολλο του ΥΠΠΑΝ, ημερομηνίας 19/5/2020, αναφέρεται στη «Διαχείριση παιδιών που παρουσιάζουν δυσκολίες αυτομέριμνας», η οποία περιλαμβάνει οδηγίες για την απρόσκοπτη επιστροφή και αυτών των παιδιών στις σχολικές μονάδες, χωρίς όμως να αφήνει αιχμές για ενδεχόμενο αποκλεισμό οποιουδήποτε παιδιού στη βάση ατομικών χαρακτηριστικών, είτε στη βάση της αναπηρίας είτε στη βάση της προϋπόθεσης για εξασφάλιση επιπρόσθετων και, εκ των πραγμάτων, εκπρόθεσμων εγκρίσεων.

Εντούτοις, η υπό αναφορά Ανακοίνωση του ΥΠΠΑΝ, ημερομηνίας 20/5/2020, επί της ουσίας παραβιάζει το ίδιο το Υγειονομικό πρωτόκολλο, αφού ακυρώνει τις σχετικές πρόνοιες για την επιστροφή κάθε παιδιού στο σχολείο. Η Ανακοίνωση, εκ προοιμίου, φαίνεται να απαγορεύει την προσέλευση παιδιών με αναπηρία σε όλους τους τύπους σχολείων, επικαλούμενη δήθεν αδιευκρίνιστα αναγκαία «προστατευτικά μέτρα» και θέτοντας τους επηρεαζόμενους μαθητές (και τις οικογένειες τους) προ τετελεσμένων, αφαιρώντας τους κάθε περιθώριο αντίδρασης και αποκλείοντάς τους από οποιονδήποτε παραγωγικό διάλογο που θα έπρεπε να είχε προηγηθεί.

Θεωρώ ότι, η Ανακοίνωση επιφέρει ανισότητες και διακρίσεις στη βάση της αναπηρίας. Παραπέμπει σε ένα επικίνδυνα παρωχημένο ιατρικό μοντέλο της αναπηρίας, δημιουργώντας στην κοινωνία εσφαλμένες εντυπώσεις ότι η αναπηρία είναι συνώνυμη της ασθένειας και, συνεπακόλουθα, στοχοποιεί αυτά τα παιδιά. Ένα τέτοιο μοντέλο δεν συνάδει ούτε με τις σύγχρονες αντιλήψεις, ούτε με πρόσφατες διακηρύξεις του ΥΠΠΑΝ περί ενιαίας εκπαίδευσης, αλλά συντηρεί και επιβάλλει διαχωριστικά μέτρα στη βάση της αναπηρίας. Η Ανακοίνωση, εντελώς απροκάλυπτα και προκλητικά, στερεί από τα παιδιά με αναπηρία το δικαίωμα στην εκπαίδευση.

Λόγω της κατάστασης που δημιουργήθηκε, τα επηρεαζόμενα παιδιά βρίσκονται σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση, αφού νιώθουν περιθωριοποιημένα και ανεπιθύμητα στις σχολικές μονάδες. Επιπλέον, παρά τις επανειλημμένες υποδείξεις μου για διασφάλιση του δικαιώματος του παιδιού στην εκπαίδευση, ειδικότερα στις ιδιαίτερες συνθήκες που προέκυψαν λόγω της πρόσφατης πανδημίας, δεν φαίνεται να εφαρμόζεται από τις αρμόδιες Αρχές η υποχρέωση για εξασφάλιση εγγυήσεων που να κατοχυρώνουν το συμφέρον του παιδιού. Οποιεσδήποτε θεωρητικές αναφορές των αρμόδιων Υπουργείων στην έννοια του συμφέροντος του παιδιού, χωρίς τεκμηριωμένη αξιολόγηση των θετικών και αρνητικών επιπτώσεων που επιφέρουν οι αποφάσεις στο παιδί και χωρίς να ληφθεί σοβαρά υπόψη η γνώμη του παιδιού, σαφώς παραβιάζουν την Αρχή της Διασφάλισης του Συμφέροντος του Παιδιού, και κατά συνέπεια, παραβιάζουν τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού.

Προτρέπω το ΥΠΠΑΝ όπως αναθεωρήσει το απαράδεκτο περιεχόμενο της εν λόγω Ανακοίνωσης και όπως διασφαλίσει άμεσα την επάνοδο των παιδιών με αναπηρία στα σχολεία τους, σε πλαίσιο μη-διάκρισης, τηρώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα και με όλες τις απαραίτητες εγγυήσεις για ασφαλή και απρόσκοπτη φοίτηση, στη βάση του πλαισίου και των οδηγιών που αναπτύχθηκαν και που αφορούν όλα τα παιδιά.

Τα έχουν με την Κυβέρνηση

Στο μεταξύ ανακοίνωση εξέδωσςε ο Σύνδεσμος Συγγενών και Φίλων Ατόμων με Αυτισμό «ΜΑΖΙ» αναφέροντας ότι «σήμερα που ανοίγουν τα σχολεία, θα απουσιάζουν τα παιδιά των Ειδικών Μονάδων και των Ειδικών Σχολείων. Η απουσία τους δεν θα είναι τυχαία, επειδή το Υπουργείο Παιδείας και ο Υπουργός αποφάσισαν να εφαρμόσουν, την προηγούμενη μέρα της επανέναρξης των μαθημάτων, μια διαδικασία πολύπλοκη η οποία απαιτεί αρκετό τρέξιμο εκ μέρους των γονιών και χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες». Σημειώνεται στην είδηση ανακοίνωση ότι «το έκαναν επίτηδες για να μην πάνε τα παιδιά με αναπηρίες στα σχολεία τους.

Αξίζει κάποιος να λάβει υπόψη του ότι αυτή η διαδικασία, δεν είναι σχεδιασμένη για τις ευπαθείς ομάδες, αλλά για τα παιδιά με αναπηρίες και στέλνει το μήνυμα ότι τα παιδιά με αναπηρίες είναι άρρωστα. Αυτό μπορεί και να ονομαστεί ρατσισμός. Οι οικογένειες παιδιών με αναπηρίες έτσι νοιώθουν.

«Καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας», αναφέρει η ανακοίνωση, «να ζητήσει άμεσα από τους υπουργούς του όπως μεριμνήσουν και για τους μαθητές με αναπηρίες προσφέροντας τους ουσιαστική πρόσβαση στην εκπαίδευση και τις θεραπείες που χρειάζονται, όπως λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, μουσικοθεραπεία, φυσιοθεραπεία, κλπ. Επιπρόσθετα, καλούμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να μεριμνήσει όπως λειτουργήσει το θερινό σχολείο. Μετά από δύο μήνες κλεισίματος στο σπίτι, οι οικογένειες παιδιών με αναπηρίες έχουν κυριολεκτικά φτάσει στα όρια τους. Τα κρησφύγετα έχουν γίνει φυλακές».

«Επειδή δεν πιστεύουμε ότι τα σχολεία θα είναι έτοιμα ούτε τον Σεπτέμβρη, με αυτή την ηγεσία στο Υπουργείο Παιδείας δεν υπάρχει πιθανότητα, με την νέα σχολική χρονιά θα πρέπει να εξευρεθούν άλλοι τρόποι εκπαίδευσης των παιδιών είτε φοιτούν στις μονάδες είτε στα ειδικά σχολεία. Πρόεδρε Αναστασιάδη, άνοιξε τα κρησφύγετα φυλακές να βγουν οι οικογένειες των παιδιών με αναπηρίες», καταλήγει η ανακοίνωση.

ΠΗΓΗ ΠΟΛΙΤΗΣ