Γιατί η ισχύς των κινητήρων μετριέται σε άλογα (ίππους);

Γιατί η ισχύς των κινητήρων μετριέται σε άλογα (ίππους);

Πόσα άλογα είναι το αμάξι σου; Πόσους ίππους αποδίδει η μηχανή σου; Ερωτήσεις που όλοι όσοι ασχολούνται με τη μηχανοκίνηση-και όχι μόνο- έχουν κάνει. Γιατί όμως μιλάμε για άλογα όταν αναφερόμαστε στην ισχύ μια μηχανής; Τι θα λέγατε αν μαθαίνατε πως αυτό ξεκίνησε κυρίως για διαφημιστικούς λόγους; Πάμε να δούμε την ιστορία!

Στις αρχές του 1780, ο Σκωτσέζος μηχανικός James Watt, κατασκεύασε μια προηγμένη μηχανή ατμού την οποία σκόπευε να θέσει σε ευρεία κυκλοφορία. Σε μια εποχή όμως που οι μετακινήσεις και οι βαριές εργασίες γίνονταν με άλογα, ο κόσμος ήταν δύσπιστος απέναντι στην ατμομηχανή του Watt. Εκείνος λοιπόν αποφάσισε να αποδείξει πως η εφεύρεση του ήταν ανώτερη από το άλογο.

Για να το καταφέρει, υπολόγισε πόση ενέργεια μπορούσε να παράξει ένα άλογο. Με διάφορους υπολογισμούς, κατέληξε πως ένα άλογο μπορεί να παράξει ενέργεια ίση με 32400 τζάουλ σε ένα λεπτό και να τη διατηρήσει για μια εργάσιμη μέρα. Αργότερα στρογγυλοποίησε αυτό τον αριθμό σε 33000 τζάουλ και τον αντιστοίχισε με 1 ίππο (horsepower). Φυσικά αυτή του η εκτίμηση ήταν υπερεκτιμημένη καθώς κανένα άλογο δεν μπορούσε να παράξει τόση ενέργεια για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, σε αντίθεση με την ατμομηχανή του.

Με αυτό σαν διαφημιστικό σλόγκαν, ο Watt κατάφερε να τραβήξει το ενδιαφέρον και να κάνει διάσημη την ατμομηχανή του αλλά και τον ίδιο, ενώ συνέβαλλε αποφασιστικά και στη βιομηχανική επανάσταση .

Χάρη σε αυτόν, καθιερώθηκε σαν μονάδα μέτρησης της ισχύος ενός κινητήρα η ιπποδύναμη (horsepower). Σήμερα με οδηγία της ΕΕ, η επίσημη μονάδα μέτρησης της ισχύος των κινητήρων είναι το KW (kilowatt) και η ιπποδύναμη αναφέρεται συμπληρωματικά.